16/11/16 : PPA SPM 2016

PRINSIP PERAKAUNAN SPM 2016

16/11/16

16.11.2016 (RABU) – KERTAS 1 :  8.00 – 9.15 PAGI
16.11.2016 (RABU) – KERTAS 2 : 10.00 – 12.30 PAGI

SEMOGA BERJAYA

Posted on November 13, 2016, in Uncategorized. Bookmark the permalink. 48 Comments.

  1. nik hariz muhaimin

    Assalamualaikum,cikgu narzuki..xde ke soalan account yang target keluar dalam kertas 2?

  2. Nik Hariz Muhaimin, waalaikumussalam.

    Maaf, tiada soalan target. Cadangan Cg guna masa yang seadanya ini untuk mengingati format2, langkah2 penyelesaian bagi setiap topik. Semakin banyak topik yang diingati.. maka semakin hampir dengan A+.

  3. Cikgu, wajibkah saya menulis tarikh bagi akaun-akaun bagi spm? Tarikh tak bagi markah… Saya mengalami masalah kekurangan masa untuk menjawab soalan. Oleh itu, saya nak jimatkan masa bagi menulis tarikh. Thx.

  4. Get retk,

    Ikut pada soalan…. jika soalan tersebut ada pelbagai tarikh…. maka tarikh adalah penting… contohnya soalan buku tunai runcit… dokumen rekod ke BCP …. BCP pos ke lejar.

  5. Hi Cikgu.
    Ada jawapan untuk Kertas 1 SPM 2016 tak?

  6. Jika saya tak tulis RM,000 kat ringgit tu, kira tak markah?
    Contoh: Dlm kunci kira kira, aset: RM 1000,000
    Tapi bg butir pemiutang (sebenarnya RM 6,000), tapi I tulis RM 6 saje..
    Kira semua salah ke?

  7. Salam cg,sy nak tanya….soalan spm yg kelab persatuan tadi kan ada RM ‘000 ….tpi sy xtambah angka tu…….jadi,adakah sy akan dpt 0 drpd 25 markah??…..please cg….tlong balas…

  8. Cg , jika dlm ppriksaan , ad tanda (‘000 ) di bhg atas soalan , tpi kite x buat x pe tk ?? Atau mmg dh dpt 0 markah ??

  9. Aqilah, Farisya & Lala,

    Jangan runsing… akan ada markah nanti (bukan 0)… kerana markah biasanya diberi pada item2 pelarasan dan apa yang hendak diuji ialah kemahiran perakaunan.. bukan pada nilai semata2.

    Sekarang adalah masa untuk tumpukan kepada subjek2 lain selepas ini.

  10. Cikgu soalan 2 spm 2016
    Akaun bank RM 419
    Yuran RM309
    Utg restoran RM369
    Lebihan 482
    Adakah jawapan ini betul

  11. Kalai,

    Cadangan jawapan saya,
    Bank 419000
    Yuran 309000
    Untung restoran 268000
    Lebihan 387000
    Modal kerja 453000
    Kkk 2487000

  12. Soalan 4 SPM 2016
    Kos pengeluaran RM71 572
    Margin 25.21%

    Soalan 6
    Imbangan duga RM238 820 Dan modal RM87000
    Adakah jawapan ini betul?

  13. Kalai,

    Maaf soalan2 tersebut saya belum cuba jawab lagi.

  14. Terima kasih memberi jawapan bagi soalan 2. Kalau cikgu sudah menjawab soalan-soalan yang lain, tolong berikan jawapan.

  15. Cikgu,invois berjumlah RM1800 untuk sewa adalah bagi tempoh tiga bulan sehingga 31ogos 2016,bermakna insurans terdahulu 1200,betul tak?

  16. Yee,

    Sewa tiada kaitan dengan insurans.

  17. cikgu,sorry saya tersalah taip kepada insurans terdahulu???
    so bermakna maklumat tambahan itu adalah terdahulu sewa terdahulu RM1200,betul tak?

  18. Cikgu bagaimana selaraskan maklumat berikut:
    Perniagaan menyertai kempen pengiklanan yang berterusan dgn kos RM450 setiap bulan. Invoice terakhir yang diterima Adakah bg bulan April.

    Kalau boleh berikan jawapan akaun utg rugi Dan kkk.

  19. Belian restoran terakru dicatat sebagai pemuitang atau belian terakru dlm kkk? Penghutang pula dI catat asing atau sekali?
    Sumbangan direkod sebagai derma dlm kkk?

  20. Kalai,

    Istilah yang digunakan serta penyataan maklumat yang tidak jelas dan mengwlirukan…. boleh membawa pelbagai andaian dan cara penyelesaian yang berbeza.

  21. cikgu,apakah baseline spm 2016 utk subject ini?

  22. Kayla,

    Hanya LPM sahaja yang tahu.

  23. Assalam cikguu. Ada jawapan kertas 1 x?

  24. Cikgu,apakah jawapan bagi soalan 4, 5 Dan 6 spm 2016?
    Saya amat perlukan

  25. Kalai,

    Cadangan saya 4B 5A 6A

  26. Harap maaf cikgu, saya perlukan jawapan bg soalan spm 2016 4, 5 Dan 6 bagi kertas 2.

  27. Kalai,

    Cadangan jawapan :
    4. (a) RM770 (b) RM73,322 (c) 23.12%
    5. (a)(i) RM150,000&RM0 RM170,000&RM144,000 (ii) 3% (iii) DI=RM196,000 DA=RM396,000

  28. Cikgu berapa nilai keseimbangan bagi imbangan duga soalan 6 spm 2016?
    Kita perlu cari nilai Modalkah?

    Cikgu bagi soalan buku tunai Runcit Adakah baki tunai runcit RM139?
    Terima kasih

  29. Kalai,

    Cadangan jawapan saya.
    ID : modal dan jumlah ada 2 pilihan jawapan.. (i) sewa sebagai belanja –> Dt (ii) sewa sebagai hasil –> Kt

    BTR…. bayaran balik (Bank) RM139.

  30. Cg Narzuki boleh share soalan sebenar SPM 2016 secara percuma

  31. Azim,

    Maaf, adalah menjadi kesalahan jika saya sebarkan soalan tersebut tanpa kebenaran LPM. Cuba dapatkan daripada pelajar yang telah menduduki peperiksaan tersebut.

  32. Cikgu boleh share skema jawapan spm 2016
    Prinsip akaun?

  33. Cikgu ..haritu saya lupa letak ‘000..tapi dkt k3 ABS saya letak ikut soalan (Tanah dan Bangunan) ..tpi angka2 lain smua tiada ‘000 ..jdi jawapan saya jadi pelik ..angkanya terlalu besar sbb angka Tanah & Bangunan tu saya ambil yg asal tapi angka lain saya tak letak ‘000 ..cikgu , adakah saya masih boleh mendapat markah? 🙁

  34. Atyn,

    Jangan bimbang…. masih dapat banyak markah, kerana markah diberi kepada kemahiran perkaunan seperti format, item2 pelarasan dll lagi.

  35. Cikgu,kalau butiran Saya betul TApi oleh sebab Tak tulis rm’000, saya dapat kurangan, Saya akan dapat kosong markah Kerana tidak letak ‘000?

  36. Ong pei shi,

    Jangan runsing, masih dapat banyak markah.

  37. Terima kasih Cikgu. Tetapi sedikit markah akan dipotong Kerana Tak tulis rm’000 ya?

  38. Ong pei shi,

    Ya, kemungkinan 2 @ 3 markah akan hilang..

  39. Terima kasih atas penjelasan Cikgu

  40. Cg,
    Merujuk kepada Soalan 3 SPM2016,

    Maklumat tambahan (viii)Perniagaan menyertai kempen pengiklanan yang berterusan dengan kos RM450 setiap bulan. Invois terakhir yang diterima adalab bulan April 2016

    Ini bermaksud kos iklan terakru RM 900?
    Jumlah kos iklan bagi tahun 30 Jun 2016 adalah RM750+RM900=RM1650
    Betulkah Cikgu?

  41. Chee,

    Ya.. betul.

  42. Terima kasih Cg

  43. Cikgu ada tak soalan spm sebenar 2016 tahun lepas ? Lepastu semasa peperiksaan sebenar kertas kajang disediakan atau tidak ? Dan nak taip apa untuk kerja kursus spm tahun ni tingkatan 5 yang bermula bulan 4 ni kan ?

  44. Nor Syuhada,

    Boleh dapat daripada buku koleksi soalan SPM tahun2 lepas dipasaran.
    Kertas kajang, lejar, jurnal dll .. telah disediakan bersama2 buku soalan.
    Tunggu soalan tugasan yang akan dikeluarkan tidak lama lagi

  45. Cikgu, soalan 6 spm 2016. imbangan duga kita masukkan stok awal atau akhir? Saya dapati buku koleksi soalan spm bg jawapan gunakan stok akhir?

  46. Kalai,

    Dalam ID sepatutnya stok awal.

  47. Cikgu.. ingat tak saya prnah tanya tentang 000 tu ..Alhamdulillah walaupun saya terlupa letak saya masih dapat A+ ..saya tak sangka betul ..happy sgt ..tq cikgu

  48. Atyn,

    Tahniah atas pencapaian cemerlang.. Semoga diteruskan masa2 akan datang.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Content Protected Using Blog Protector Plugin By: Make Money.