KOLEKSI TRIAL PRINSIP PERAKAUNAN SPM & PERAKAUNAN STPM 2010

Assalamualaikum, Selamat Sejahtera dan Salam 1Malaysia,

Sekali lagi Cg Narzuki Online mengorak langkah untuk membantu rakan guru dan anak-anak pelajar bagi mengumpulkan soalan-soalan percubaan setiap negeri pada tahun ini.  Kejayaan pada tahun lepas menyediakan KOLEKSI TRIAL PRINSIP PERAKAUNAN  SPM 2009 amat memberangsangkan, Cg Narzuki Online ingin merakamkan ucapan ribuan terima kasih kepada rakan2 guru yang telah sudi bekerjasama menyumbangkan soalan percubaan masing2 untuk dikongsikan bersama.  Semoga kerjasama ini dapat diteruskan pada tahun ini dan tahun2 seterusnya.

Memandangkan RUANG dan PELUANG yang ada, Cg Narzuki Online bercadang untuk membantu rakan guru Perakaunan STPM pada tahun ini  menyediakan KOLEKSI TRIAL PERAKAUNAN STPM 2010.

Semoga usaha penyediaan KOLEKSI TRIAL PRINSIP PERAKAUNAN SPM 2010 dan KOLEKSI TRIAL PERAKAUNAN STPM 2010 ini mendapat sambutan dan kerjasama rakan2 guru sekalian. Semoga berjaya.

~ MUAT TURUN (AHLI SAHAJA) ~                       PENDAFTARAN (Klik)

Perakaunan STPM 2010

– Perak (K1, K2, Skema)
– Perak – Gempur (k1, K2, Skema)
– Pahang (K1, Skema)
– Melaka (K1, K2, Skema)
– Negeri Sembilan (K1, K2, Skema)
– Johor (K1)

~ MUAT TURUN : KOLEKSI TRIAL STPM 2010 CG NARZUKI ONLINE(KLIK)~

Caranya sama seperti tahun2 lepas, guru hanya sumbangkan sekurang2nya SATU SET SOALAN (K1, K2, dan Skema) dan sebagai balasannya akan memperolehi SEMUA Koleksi yang telah berjaya dikumpulkan dengan kadar yang SEGERA.  Manakala guru yang tidak memberi sebarang sumbang hanya akan diperolehi Koleksi tersebut apabila semuanya telah berjaya dikumpulkan. Bahan2 yang ingin disumbangkan boleh dihantarkan ke email : cgnarzukionline@gmail.com

Posted on August 22, 2010, in Uncategorized. Bookmark the permalink. 317 Comments.

  1. askum..
    cikgu…koleksi trial spm 2010 ada tak? kalau ada sy nak minta emailkan nanti…terima kasih..

  2. Hasniza,

    Salam, maaf tidak ada. Cg baru saja nak kumpulkan soalan2 tersebut.

  3. Selamat sejahtera cikgu, ada soalan koleksi trial STPM prinsip kewangan&kos pengurusan tahun 2008&2009 tak?

  4. Khan,

    Maaf, tiada. Tahun ini baru Cg mula mengumpulkan Koleksi Trial STPM, itupun jika ada guru2 perakaunan STPM yang sudi menghulurkan bantuan.

  5. I need it urgently….

  6. cam ne nak upload soalan

  7. Asfi,

    Hantar ke email : cgnarzukionline@gmail.com

  8. selamat petang cikgu,
    saya ingin mendapat pandanga cikgu mengenai berita yang saya terima sejak kebelakangan ini.

    anak murid saya menyatakan, cikgu sekolah mengatakan mulai tahun ini iaitu spm 2010,walaupun soalan berbentuk akaun, contohnya sediakan Akaun kos pengeluaran….tetapi kita mesti buat dalam bentuk penyata form….tidak ada akan form atau ‘t’ lagi..adakah ini benar?
    terima kasih
    ps:apabila saya siap soalan saya, saya akan hantar kepada cikgu…

  9. Sebenarnya mulai tahun lepas lagi, walaupun soalan dalam akaun tetapi digalakkan disediakan dalam bentuk penyata. Walau bagaimanapun jawapan dalam bentuk “T” masih juga diterima. Tetapi bagi tujuan PnP kita kena ajar kedua-dua sebagaimana Sukatan Pelajaran. Pengetahuan format “T” juga adalah penting kerana ianya adalah format asas yang dapat dikaitkan dengan sistem catatan bergu.

    Ok, terima kasih atas kesudian kongsikan soalan tersebut.

  10. Salam cikgu…sudah lama saya menjenguk website…ternyata bagus…saya pelajar form 5 dari negeri kedah…minggu hadapan saya akan menghadapi trial 2010 prinsip akaun…cikgu tahu soalan apa yang masuk…

    saya akan tertekan sebab saya pelajar jurusan sains mengambil akaun sbg subjek tambahan…boleh cikgu mengagak soalan apa yang keluar … bolelah saya tumpu yang mana saya boleh buat.

    terima kasih … wasalam.

  11. Salam,
    Maaf, Cg tidak dapat menjangkakan topik mana yang akan keluar. Cuma nasihat Cg, cuba kuasai sebanyak mungkin topik2 yang ada, ulangkaji soalan2 latihan sebelum ini. Dan Cg doakan semoga anda berjaya.

  12. Seperti tahun lalu, saya akan emailkan N9 punya..InsyaAllah

  13. Cg Mohammad,
    Terima kasih di atas kesudian tersebut, semoga ianya akan berterusan, InsyaAllah.
    Salam Ramadhan.

  14. nampaknya soalan negeri Perak dah ada penyumbangnya…
    tak sempat sy nak email..

    utk cgu narzuki kalau tak keberatan, minta emailkan
    soalan trial 2010… dah tak sabar nak kongsi dengan pelajar ni…

    sfzc06@gmail.com

    t kasih.

  15. Ok tidak mengapa, insyaAllah bila dapat nanti saya akan emailkan..

  16. saya guru smk ayer tawar, perak.terima kasih saya ucapkan kepada cikgu kerana masih kumpulkan soalan percubaan 2010.saya ada soalan n jawapan negeri perak,tetapi nampaknya cikgu telah ada .saya saya lewat.boleh ke saya dapat koleksi percubaan tahun ini?bagaimana cara?harap cikgu beritahu.minta maaf jika ada keterlaluan.selamat berpuasa n selamat menyambut hari raya buat cikgu seleluarga.salam sejahtera

  17. Cg Ngu Kee Shing,
    Terima kasih. Nanti saya akan edarkan melalui Cg Narzuki Online apabila telah berjaya kumpulkan kesemua soalan2 trial dari negeri2 lain.

  18. Assalamualaikum…

    Saya cikgu akaun dari SMK Sulaiman, Bentong…nanti saya emailkan Soalan Akaun Untuk Trial Pahang…InsyaAllah lepas raya…dan saya perlukan soalan trial negeri-negeri lain ye

  19. Waalaikumussalam,

    Terima kasih atas kesudian tersebut. Sebaik sahaja terima set soalan tersebut saya akan hantarkan kesemua koleksi soalan yang telah berjaya dikumpulkan.

  20. cikgu ngu kee shing

    terima kasih cikgu.

  21. salam cikgu saya nk soalan trial prinsip akaun 2010 ada x

  22. Hazirah,
    Cg dalam proses pengumpulan semua soalan2 tersebut.

  23. Salam…InsyaAllah saya akan emailkan soalan dr Johor slps trial 3/9.

  24. Salam,
    Terima kasih, sebaik saja saya terima soalan tersebut, saya akan emailkan kesemua koleksi soalan yang telah berjaya dikumpulkan.

  25. Assalammualaikum…
    soalan peperiksaan stpm 2009 cikgu nak…tapi saya tiada jawapan..dalam usaha untuk membuat sendiri jawapan..kalu cikgu2 yang lain ada jawapan untuk stpm bolehla sharing…kerana jawapnnya agak sukar untuk diketahui…

  26. Waalaikumussalam,
    Terima kasih atas kesudian tersebut, semoga akan ada guru2 perakaunan yang sudi untuk menyumbang skema bagi soalan tersebut.

  27. Ok, Trail Kedah dah diemail kat cg.

  28. Salam. Camana tahun ni, cg masih kumpulkan soalan percubaan negeri..

  29. Salam cg. berkenaan koleksi soalan trial SPM 2010. Kami di Labuan tiada soalan setara peringkat negeri. Paper elektif semua sek masing2 buat. so x dpt la nk sumbang soalan trial. Tp saya berharap akan dpt koleksi soalan trial tu dgn segera supaya my stdnts dpt buat ulngkaji dgn sgra.

  30. cgu soalan trial spm 2010 negeri lain kcuali perak xde ker…xjmpa pown…

  31. Nadia,
    Dalam proses pengumpulan….

  32. Salam, cikgu.. Boleh tak cikgu hantar soalan-soalan percubaan for other subjects ( science stream ) to my email?
    naz_j93@yahoo.com ?? 😉 Bila ada lah ^^,

  33. Salam,
    Maaf, Cg hanya kumpulkan soalan2 Prinsip Perakauan SPM dan Perakaunan STPM sahaja. Bagi subjek lain sila muat turun melalui Laman yang telah Cg sediakan di bahagian J-Sumber Soalan.

  34. salam, cg…
    sy nk tanya..cmne nk dpt soalan trial prinsip akuan thn 2010 dpd cg?

  35. Salam,
    Apabila Cg berjaya kumpulkan semua set soalan tersebut baru Cg edarkan kepada semua untuk dimuat turun. Jika diedarkan sekarang, maka usaha Cg untuk mengumpulkan kesemua set soalan tersebut SECEPAT MUNGKIN akan gagal.

  36. Salam cikgu, boleh cikgu emelkan kepada saya koleksi soalan p. akaun 2010? terima kasih.

  37. cikgu narzuki blh emailkan soalan percubaan prinsip perakaunan 2010 terengganu, kedah n kelantan

  38. Cikgu , saya sudah kirimkan soalan kepada cikgu melalui email

  39. Terima kasih, Cg hanya terima soalan set lengkap (K1, K2 dan Skema) serta soalan2 yang BELUM ADA dalam SIMPANAN sahaja.

  40. Baiklah cikgu . Saya akan mempercepatkan usaha untuk memperoleh skema jawapan . Harapnya , saya boleh serahkan kepada cikgu secepat mungkin .

  41. cikgu trial Melaka agak lewat sedikit.. cuma malang nya saya guru baru yang terpaksa menyediakan soalan percubaan kerana sekolah saya tidak mengambil peperiksaan selaras peringkat negeri Melaka. Kalau dapat cikgu bantu saya dengan megirimkan soalan2 percubaan negeri lain sbg panduan utk saya sediakan soalan. email saya: malaccboyz@gmail.com.

  42. Cikgu amir,
    Saya cadangkan muat turun Koleksi Trial 2009, 2008 yang telah saya sediakan, sebagai panduan dan rujukan. Koleksi Trial 2010 masih dalam usaha pengumpulan, dan buat masa ini hanya diedarkan kepada rakan guru yang menyumbangkan set soalan trial masing2 sahaja. Langkah ini terpaksa diambil bagi memastikan usaha pengumpulan ini berlajan lancar dan berjaya disiapkan SECEPAT MUNGKIN, dan dapat diedarkan kepada SEMUA dalam masa yang terdekat.

  43. salam cg…
    sye sdh ade soaln trial ngr kltn….
    cme ngri laen tdk ade lgi…
    hrp cg bley bg soaln2 trial sblm spm…
    tq…

  44. Mia,
    Cg akan edarkan apabila berjaya kumpulkan kesemua sekali, dan akan diedarkan kepada semua dalam bulan Oktober nanti, selepas semua negeri menjalankan peperiksaan percubaan masing2.

  45. Sir? I want prinsip perakaunan kedah state trial paper 2010, where can i download it? Very urgent please…

  46. Pls email kepada saya juga. Bulan oktober rasanya sudah lambat o. Harap saya dapat menerimanya dengan secepat mungkin. Terima kasih.

  47. Salam…saya akan usahakan hantar soalan saya. Tapi kami di Miri tidak ada soalan bersama. Saya akan hantar solan SMK Baru Miri…

  48. Cg ada tak skema PA trial 2010 kelantan??kalo ada, bleh tak saya nak?

  49. Nur,
    Boleh cuma belum sampai masanya untuk Cg sebarkan kepada semua.

    Cg Hamidon,
    Salam, ok tidak menjadi masalah hantarkan sahaja set soalan tersebut sebagai wakil soalan dari Miri.

  50. cikgu…saya mempunayi soalan JB utk spm dan stpm juga, bolehkah cikgu menerima kiriman saya dgn memberikan alamat cikgu kerana saya gagal ‘upload’kan . boleh?

  51. Ms Wong,
    Ok, nanti saya emailkan alamat tersebut.

  52. cikgu boleh emailkan saya trial negeri terengganu 2010 prinsip akaun kertas 1 dan 2 serta jawapannya sekali… terima kasih cikgu

  53. Zarina,
    Belum tiba masanya untuk Koleksi Trial 2010 Cg Narzuki Online diedarkan kepada semua kerana masih dalam usaha pengumpulan.

    Walau bagaimanapun bagi mendapatkan soalan percubaan terengganu 2010 boleh muat turun melalui laman berikut :
    https://edu.joshuatly.com/trial-terengganu-spm-2010/

  54. saya akan mengumpul kertas percubaan sekolah-sekolah Pulau pinang sebanyak yang saya boleh .
    kemungkinan dapat kumpul 5-9 sekolah.

  55. assalamualaikum…
    sy hanya ada soalan perak shj. tetapi sudah ada penyumbangnye.
    kalau boleh saya mahu soalan trial yang lain2.
    harap cg boleh email pd saya.
    epacomei@gmail.com

  56. Salam cikgu,

    Saya mohon jasa baik cikgu untuk emailkan saya kesemua soalan percubaan SPM prinsip perakaunan 2010 yg ada dalam simpanan cikgu sbg bahan ulangkaji pelajar2 saya…

    Saya dahulukan dengan ucapan terima kasih…

  57. Saya mempunyai koleksi soalan-soalan Percubaan SPM 2010 dari Terengganu, Perak , Kedah dan Perak.

  58. Cikgushah,
    Terima kasih, semuanya sudah ada dalam simpanan Koleksi Trial 2010 Cg Narzuki Online.

  59. Negeri Perlis dah ada tak Cikgu?

  60. salam cg..
    sye nak download soalan percubaan negeri spm 2010 cmne |???

  61. Cikgu Shah,
    Soalan Perlis K1 dan K2 SUDAH ADA dalam simpanan, cuma skema belum ada.

    Sahli,
    Dalam proses pengumpulan, harap bersabar.

  62. En. Narzuki minta saja baik untuk dapatkan koleksi soalan percubaan spm 2010

  63. Salam Cikgu Narzuki. Saya selalu mengikuti laman web cikgu ini untuk mendapat panduan mengajar prinsip akaun. Boleh saya tahu cara mendapatkan skema jawapan untuk semua koleksi soalan peperiksaan cikgu?

  64. Azleen,
    Atas Dasar SKEMA PEMARKAHAN adalah SULIT, maka Cg Narzuki Online mengambil kuputusan untuk AKUR akan perkara tersebut. Jadi mulai tahun ini hanya K1, K2 dan JAWAPAN sahaja yang akan diedarkan nanti.

  65. ok.
    terima kasih..
    salam..

  66. boleh sye thu trial prinsip akaun bgi ngeri perak?…
    nk bwat ulang kaji..

  67. sye nk dowload soalan ngeri perak..
    mcm mane erk??..

  68. cikgu narzuki…bagaimana dapat saya muat tutrun koleksi kertas percubaan spm 2010

  69. Nadia & Ahmad,
    Koleksi Trial Cg Narzuki Online tidak dapat diedarkan lagi, sehingga semuanya terkumpul. Walau bagaimanapun soalan percubaan bagi beberapa negeri boleh dimuat turun di Shah Blog (Klik)

  70. salam. selamat hari raya. saya berminat untuk mendapatkan koleksi soalan trial 2010.

  71. salam..
    cg agak-agak bila boleh saya dpt kan soalan percubaan spm 2010 tu cg??

  72. Salam,
    Saya masih menunggu soalan dari Melaka, Pahang, MRSM sebelum ianya diedarkan… sekiranya cepat saya terima, maka cepatlah saya edarkan kepada semua.

  73. cikgu , saya sudah emailkan soalan dan skema percubaan STPM pahang 2010 Perakaunan kertas 1 .kertas 2 akan diemailkan pada minggu hadapan . Thank you .

  74. sorry cikgu ..ada pembetulan.saya sudah emailkan soalan dan skema semula selepasa pembetulan dibuat.harap maklum..

  75. Ok Terima kasih. Seperti yang telah saya janjikan, saya telah emailkan LINK bagi Koleksi Trial STPM 2010 yang telah berjaya dikumpulkan.

  76. emailkan link??emailkan kepada saya ?saya tak terima email tu….sorry , cikgu..saya tak pandai komputer …

  77. sila hantar koleksi trial spm 2010 kpd sy yg mana ada dahulu.. sy nak buat latih tubi dgn pelajar-pelajar sy.. terima kasih..

    emel sy..
    nickz2@ymail.com

  78. salam…terima kasih di atas koleksi trial SPM 2009. Diharap koleksi trial SPM 2010 dpt membantu student saya…

  79. Cikgu,
    Saya telah mengemelkan soalan akaun spm perak (gerak gempur) kepada cikgu. Diharapkan saya boleh mendapatkan koleksi soalan akaun spm 2010 yang lain.

    Terima kasih.

  80. CIKGU TOLONG EMELKAN PERCUBAAN SEMUA NEGERI.SAYA TAKDA DALAM SIMPANAN . YANG ADA PUN SOALAN NEGERI KEDAH SAHAJA DALAM SIMPANAN.SOALAN NEGERI KEDAH SUDAH ADA DALAM SIMPANAN TUAN.K7_19@yahoo,com

  81. assalamualaikum cikgu..skema bagi koleksi trial 2009 ada disertakan bersama atau tidak..terima kasih daun keladi.

  82. salam cikgu..saya juga nak koleksi trial 2010…emel saya

    msujairi@yahoo.com..

    tqvm…

  83. Oleh kerana SKEMA PEMARKAHAN adalah SULIT, maka Cg Narzuki Online mengambil keputusan untuk tidak mengedarkan kepada UMUM. Nanti jika ada kesempatan masa Cg Narzuki Online akan gantikan dengan JAWAPAN (tanpa skema pemarkahan) seperti yang dilakukan bagi Koleksi Trial 2010 yang akan diedarkan bila sampai masanya.

  84. cmane saye nak dptkan soalan pcubaan 2010 stiap negeri

  85. A’kum.. Cikgu Narzuki, saya sentiasa mengikuti perkembangan web cikgu ni.. Saya mendapat banyak maklumat dan saya ingin bertanya bagaimana caranya untuk saya mendapatkan soalan-soalan percubaan SPM 2010 dari web cikgu?

  86. Soalan2 tersebut boleh di muat turun setelah SEMUA soalan berjaya dikumpul dan skema pemarkahan ditukarkan kepada JAWAPAN sahaja. Seperti yang telah dijanjikan, buat masa ini koleksi tersebut hanya DIKONGSIKAN kepada rakan guru yang menyumbangkan soalan trial masing2 sahaja.

  87. selamat pagi cikgu, saya ingin meminta bantuan cikgu. skema pemarkahan yang cikgu kumpul telahpun ditukarkan kepada jawapan sahaja. saya adalah guru sekolah swasta dan ingin tahu cara pemberian markah. boleh tak cikgu memberi saya skema jawapan berserta dengan pemarkahan. saya rasa dengan sumber ini saya dapat membantu pelajar saya. terima kasih
    email saya kirtana_k@hotmail.com

  88. saya amat perlukan koleksi trial SPM 2010 utk subjek akaun boleh cg emailkan pada saya di add dalilfauzi@gmail.com

  89. sudah emailkan kertas 2 percubaan perakaunan negeri pahang

  90. Ok, terima kasih dan saya telah hantarkan Koleksi STPM yang telah berjaya saya kumpulkan.

  91. salam….
    cikgu, saya juga berminat untuk mendapatkan soalan trial prinsip akaun 2010. boleh cikgu emel kan kat saya di add shazlea_4ever@yahoo.com

  92. salam cg..mcm mane nk muat turun soalan trial spm 2010?? sy btl2 perlukan soalan2 ni

  93. Misz Smile & Liana,
    Nanti bila sampai masanya, anda boleh muat turun semua Koleksi Trial 2010 yang telah berjaya Cg kumpulkan.

  94. cg, koleksi soalan tu cikgu dah hantar kepada saya?email ke?

  95. Ya, melalui email..

  96. salam, minta kerjasama Cg Narzuki untuk menghantar koleksi soalan percubaan akaun untuk saya. Terima kasih.

  97. Salam,
    Boleh Cg Zurina sumbangkan soalan trial Penang, Koleksi tersebut hanya diberikan kepada penyumbang2 soalan terlebih dahulu, apabila telah proses pengumpulan selesai, baru diedarkan kepada SEMUA.

  98. ckgu blehkah ckgu antar solan trail spm 2010 ngri2laen kefacebook sye………
    sye arap cgt2 tu ckgu bleh antar soalan 2
    ni alamat facebook sya jahar_016@yahoo.com

  99. Apabila semua siap dikumpulkan, boleh muat turun sendiri di sini.

  100. sorry ,cikgu..saya tak terima soalan trial yang cikgu kata sudah email kepada saya !..boleh tak cikgu emailkan sekali lagi ..kepada saya ??sorry dan thank you

  101. Sila semak email, baca dengan teliti apa yang saya tulis. Saya hanya hantar LINK (Mediafire) di mana Koleksi Trial STPM 2010 Cg Narzuki dikumpulkan. Cikgu hanya perlu KLIK pada LINK tersebut, kemudian muat turun soalan2 yang telah berjaya dikumpulkan.

  102. mcm mne nk download ?

  103. sorry cikgu …mungkin saya ter ..delete….!cikgu ,boleh tak email kepada saya …sekali lagi?? sorry!dan ribuan terima kasih

  104. Phang,
    Hantaran kali ke tiga telah dibuat, semak email.

  105. KALAU BOLEH NAK CEPAT…

  106. MACAM MANA NAK DOWNLAOD SOALAN NI??

  107. Salam cikgu… Saya dari n.9….. Soalan dari negeri saya telah ada dalam koleksi cikgu… Bagaimana saya boleh dapatkan soalan dari negeri lain memandangkan soalan negeri saya telah disumbangkan.

  108. Salam,
    Sedikit masa lagi, Koleksi Trial 2010 Cg Narzuki Online akan diedarkan kepada semua.

  109. SALAM SEMUA….

    saya tgk ramai yang meminta link download nak soalan trail 2010 ni….. sampai tahap mendesak2 lagi…..
    apapun seperti orang jugak yang menunggu, diharapkan agar semua memberi kerjasama agar menunggu proses pengumpulan dahulu seperti yang diumumkan oleh cg narzuki kita ni…..

    kepada cgnarzuki… diharapkan setiap soalan yang diterima ditapis sebelum dipublishkan…ini kerana secara khususnya negeri Pahang masih belum lagi membuat exam trail bagi subjek PA ini…dijangkakan 5 oktober ini baru selesai semuanya…. rasanya dari negeri pahang mungkin dah ada koleksi…jika tiada maybe saya boleh emelkan soalan tersebut….

    kepada yang lain, sementara tunggu koleksi siap, buatlah dahulu set negeri2 yang ada ada dahulu…kalau dah siap, buat latih tubi yang mana soalan2 yang salah banyak…. soalan2 ni boleh minta dengan cikgu masing2….. contohnya trail tahun2 lepas masih boleh digunakan…..ok…. harap bersabar…

  110. Cg Am,

    Terima kasih atas pandangan dan sokongan anda. Saya memang bercadang sebaik sahaja Pahang selesai menjalankan peperiksaan percubaan pada 5 Oktober serta saya menerima set soalan tersebut, maka saya akan edarkan Koleksi Trial 2010 Cg Narzuki Online kepada semua. Jika CEPAT saya terima set soalan tersebut, maka CEPAT dapat saya edarkan.

    Sekiranya Cg Am sudi menyumbangkan set soalan tersebut, saya amat alu-alukan.

  111. insyaallah… maybe munggu depan saya akan cuba untuk emel soalan kepada cg narzuki…. stok yang ada pada saya hanyalah paper sahaja tiada yang berbentuk word…xpe, nanti saya akan cuba scan soalan itu,
    Masalah say terbesar adalah masa untuk online….inipun balik kampung baru ada 3G.. apapun saya akan mencuba untuk berkongsi…jika ada guru2 Pahang lain yang boleh emel kepada xg Narzuki anda dialukan….

  112. Cg Am,
    Kalau begitu keadaannya, tidak mengapa. Nanti saya cuba dapatkan daripada rakan guru yang lain, InsyaAllah akan ada yang sudi.

  113. salam..
    cg soalan siap blom?? percubaan spm 2010??

  114. Sahli,

    Negeri Pahang masih belum menjalankan peperiksaan percubaan lagi, kalau tak silap pada 5 Oktober 2010 nanti.

  115. cikgu..
    jawapan trial akaun spm 2010 negeri terengganu… ada tak….???

  116. Yah,

    Buat masa ini, soalan trial Terangganu 2010 boleh dimuat turun daripada laman BERIKUT (klik).

  117. Salam , Cikgu Narzuki, menurut cikgu hanya mereka yang menghantar sumbangan soalan akan dapat soalan percubaan negeri lain dgn segera, tapi bagaimana pula saya, ingin dpt soalan negeri lain, dan menghantar percubaan negeri johor, sedangkan cikgu dah ada dalam simpanan. terima kasih.

  118. salam, bagaimana sy boleh perolehi koleksi soalan percubaan spm dr cikgu narzuki? sy seorang guru dr negeri perak dan soalan dr negeri ini sudah ada penyumbangnya. kalau boleh sy mahu secepat yg mungkin untuk manfaat para pelajar sy.

  119. Azhan & c.Kam,

    Bila Cg sudah terima soalan negeri PAHANG (exam hari ini) dan Selangor, baru diedar kepada semua Koleksi Trial 2010 Cg Narzuki Online.

  120. cikgu narzuki, sy akan emelkan soalan percubaan negeri selangor dlm emel cikgu ye

  121. Cg Umi,

    Ok terima kasih saya ucapkan atas kesudian tersebut, nanti saya emailkan kesemua Koleksi Trial 2010 Cg Narzuki Online yang telah berjaya dikumpulkan.

  122. Salam. Soalan percubaan n9, cg dah ada..boleh tak kongsikan soalan negeri lain dgn kadar segera…untuk latih tubi..

  123. salam , cikgu boleh x tolong email kan kertas soalan trial 2010 >>>

  124. salam, cgu narzuki….sy ada sedikit pertanyaan mengenai soalan SPM..skrg kita talah maklum soalan 2 dan 3 K2 SPM menggunakan standard LCCI masalah yg saya hadapi adlh utk mendapatkan soalan latihan yg beraraskan standard LCCI amat terhad….buku2 yg ada di pasaran masih belum menepati piawaian soalan sebenar….adakah cgu dapat membantu sy?

  125. Cgu Sue, salam.
    Format tersebut digunapakai sehingga SPM 2010 sahaja, manakala Format Pentaksiran Baru akan dilaksanakan mulai SPM 2011. Di mana tiada lagi soalan “anchor item”.

    Buku dipasaran memang masih tidak dapat memenuhi keperluan format/gaya soalan baru.

  126. salam..ckgu,sy bdak terengganu..sy nk tanya,ckgu ad x soaln trial akaun ngeri klntan??

  127. Fatin,
    Buat masa ini Cg ada 11 set soalan trial 2010 dalam simpanan, Cg akan edarkan kepada semua sebaik sahaja menerima set soalan dari Pahang dan Selangor.

  128. salam…

    saya akan cuba emel kepada cg narzuki soalan PA percubaan negeri pahang yang baru berakhir pagi tadi….

    tgh cari emel cg narzuki ni…

  129. Ckgu tolong saya mcm mna nk muat turun koleksi soalan percubaan spm prinsip perakaunan 2010.

  130. minta maaf… soalan x lepas upload malam ni… esok petang try cuba pula…

  131. mana cikgu dari pahang dan selangor ni.. minta la uploadkan soalan trial…

  132. mengapa saya tidak boleh muat turun koleksi trial stpm,cikgu??
    bolehkah cikgu emailkan kepada saya??

    zi_yan_wiflove@hotmail.com

    terima kasih.

  133. xkan ckgu x bole publishkan soalan2 trial lg?lg pon lg 2 negri je kan ckgu?

  134. salam cikgu..bila nk publish soalan2 trial tuh?
    tiap2 hari bukak..tp x terpublish pon lagi.cepat la cikgu..nk sumbangkan soalan dah ade org sumbang dah…

  135. Salam,

    Saya sudah emailkan soalan percubaan PA pahang 2010..dah dapat ke belum?

  136. Salam,

    Cikgu, saya sudah emailkan soalan percubaan PA Pahang 2010…dah dapat ke?

  137. cikgu, minta tanya bagaimana nak download trial papers ini? bila boleh download? download ada skema jawapan juga kan?

  138. how can i download all the STPM trial paper?
    i have the Pahang akaun trial paper how how do i give it to you? i scan it and e-mail it to CG?

  139. cikgu
    ada tak soalan yang boleh buat tentang pengyata pendapatan&kkk

  140. Hi, Cikgu ada terima set akaun yang saya hantar?
    Boleh cikgu kongsi set soalan lain negeri?

  141. tak sabar tunggu set soalan percubaan publish

  142. hi, Cikgu ada terima kertas yang saya hantar?
    Boleh cikgu kongsi kertas dari negeri lain?

  143. Harap bersabar semua, Cg sudah terima soalan Pahang tetapi set soalan dihantar dalam bentuk fail2 jpg (scan) yang kurang jelas. Jadi terpaksalah Cg ambil masa sedikit untuk EDIT setiap satu fail2 tersebut dan tukarkan ke dalam format pdf. Sekiranya ada cikgu dari Pahang yang sudi menyumbang soalan, amat2 dialu-alukan. Set Soalan yang terbaik akan dipilih dan diedarkan kepada semua dengan kadar yang segera.

  144. slm. kalo dh siap kumpul, dpt x email kat saya. nk anta soalan jhr, dh ada. tahun lepas byk membantu meningkatkan smpai lompatan saujana.. x sbr menunggu

  145. cikgu tlg la publishkan ape yg ade,,,ckgu sy da nak pegi mekah,,hari isnindia last,,sy nakberi beberapa set negridkat die,,plz ckgu,publishkan dulu

  146. cikgu,,soalanputrajaya tak ade la

  147. salam . cikgu skema jawapan untuk mrsm tkda eh ?

  148. Shira,
    Soalan Putrajaya hanya di UPLOAD sehingga Cg pasti peperiksaan telah dijalankan.

    Sky123,
    Jawapan MRSM telah ada dalam Koleksi tersebut.

  149. TQ Cg Narzuki sbb kumpulkan soalan2 trial. semoga tuhan membalas jasa ckgu.

  150. Cikgu
    Banyak terima kasih atas koleksi soalan percubaan negeri SPM 2010.

  151. Cg Narzuki,
    bagaimana download koleksi 2010?
    Terima kasih
    cg Debbie

  152. Cg Debbie,

    Klik saja pada : (dalam post di ATAS)

    ~ MUAT TURUN : KOLEKSI TRIAL SPM 2010 CG NARZUKI ONLINE (KLIK) ~

  153. salam.. terima kasih kerana menjadi penyelaras kepada pengumpulan semua koleksi soalan PA percubaan negeri2 Malaysia…

    cuma lebih bagus jika adanya soalan2 dari kawan2 kita dari Borneo… jika ada lebih mantap dan terlengkap… apapun usaha ini amat dipuji dan sesuai dengan peredaran masa dan teknologi sekarang…
    teruskan usaha ini dan usaha2 yang akan datang mungkin untuk projek akan datang, kita boleh mula mengumpul setiap ujian atau peperiksaan yang dibuat terutamanya denga penggunaan silibus baru mulai tahun 2011 yang mana konsepnya masih asing buat semua…

  154. Selalunya saya akan memberi salinan soalan percubaan dari sekolah saya, bagi pihak Sabah (agaknyalah). Tetapi memandangkan tahun ini saya hanya mengajar T4, dan negeri juga tidak ada soalan EXCEL untuk Prinsip Akaun, maka dengan dukacitanya, tidak ada soalan yang boleh dikongsi dari Negeri di Bawah Bayu.
    Apa-apapun saya ucapkan terima kasih di atas koleksi negeri-negeri lain yang kini dah boleh dimuatturun di dalam blog Cg Narzuki ini.

  155. cikgu,,
    nak download die memang lame ye?

  156. kepada sifu2b, jika ada soalan trail sabah.. boleh kira nya kita berkongsi di sini.. (soalan scan pun tiad masalah)..

    guru2 dari serawak masih tiada set soalan..bagaiman pula pelajar2 di sekitar KL, soalan trail guna solan apa?..

  157. kepada shira,

    cg download semua 15 set soalan ini keseluruhan hanya setengah jam sahaja.. kelajuan download bergantung kepada prestasi internet anda….jika lembap, samalah keadaannya..

    Mungkin boleh cuba download di cc berdekatan rumah dan print di rumah…

  158. cikgu am,,
    sy x reti la download ddie,,mcm mane ye?
    bole ajarkan?

  159. salam cikgu,
    knp xbley donlod..
    bley cikgu tolong emalkan trial2 ngeri pada saya?
    utk kegunaan semua rakan di dalam kelas nnt bg menghadapi exam spm tahun nieh..
    tq

  160. Siti,

    Sila muat turun SATU PERSATU, pada masa ini sudah melebih 100 orang muat turun tanpa sebarang masalah.

  161. “kepada sifu2b, jika ada soalan trail sabah.. boleh kira nya kita berkongsi di sini.. (soalan scan pun tiad masalah)..”

    Masalahnya, tiada soalan percubaan dari sekolah-sekolah lain juga. Ttg sklh kami pula, guru T5 berkenaan gunakan kombinasi soalan negeri lain (sudah ada di atas tu) sbg soalan percubaan.

    Maaf ya.

  162. Afifah,
    Muat turun SATU PER SATU.

  163. Terima kasih atas usaha cikgu. Jasa cikgu sangat bernilai dalam memartabatkan matapelajaran ini.

  164. Mari kita sama2 memartabatkan subjek Prinsip Perakaunan ini, demi “untuk melahirkan modal insan profesional perakaunan peringkat sekolah bertaraf antarabangsa, berilmu dan dapat memanfaatkan ilmu pengetahuan dan kemahiran untuk diri sendiri, masyarakat, agama dan negara serta menyumbang kepada pembangunan negara maju 2020.” (petikan Buku Format Pentaksiran 2011)

  165. hi…ms wong here…i oledi email JB 2010 trial STPM PERAKAUNA to u …pls upload and share wif d rest …ty

  166. Ms Wong,
    Terima kasih diucapkan atas budi baik Ms Wong menyumbangkan soalan trial tersebut. Cuma buat masa ini masih belum terima lagi, nanti bila terima saya akan masukkan dalam Koleksi Trial STPM 2010 Cg Narzuki Online.

  167. utk download, klik pada nama fail tu satu demi satu.

    nak tanya cg sabah tu, klu sabah takde soalan, trial guna soalan apa?

    nak tanya skema jawapan mmg takde ke cg narzuki yg budiman. tkasih

  168. Cg Yusli,
    Berhubung dengan SKEMA, saya minta maaf kerana tidak boleh diedarkan kepada semua. Saya terpaksa AKUR bahawa SKEMA PEMARKAHAN adalah SULIT, saya tidak mahu sumbangan yang diberikan akan menyalahi mana2 peraturan/undang2. Ataupun menimbulkan rasa tidak senang hati di pihak LPM.

    Walau bagaimanapun, saya telah keluarkan JAWAPAN yang telah diedit daripada Skema sebenar bagi membantu rakan guru dan anak pelajar membuat semakan.

  169. Salam sejahtera,
    bgmn untuk muat turun koleksi soalan 2010? terima kasih

    Cg debbie

  170. Cg Debbie,
    Kena muat turun SATU per SATU, klik atas NAMA FAIL (Cth: Kelantan2010-K2.pdf) …. tunggu sekejap, … akan keluar “Click here to start download..”, kemudian SAVE dalam mana2 folder pilihan anda….. tunggu sehingga selesai.

    Oleh kerana menggunakan perkhidmatan MEDIAFIRE secara percuma, kemudahan muat turun beberapa fail sekali gus adalah tidak dibenarkan, kecuali anda mempunyai AKAUN MEDIAFIRE (MEDIAPro) yang berbayar.

  171. Terima kasih cg narzuki atas usaha murni ini. Soalan-soalan ini boleh digunakan untuk membuat latih tubi dgn pelajar. semoga usaha ini diteruskan lagi pada tahun-tahun akan datang.

  172. terima kasih usaha cg narzuki.i telah dapat soalan.usaha cikgu amat saya hargai.

  173. saya ucapakan tahniah dan ribuan terima kasih.darp ngu kee shing

  174. cg narzuki, skema jawapan yg diedit tu kat mana ye.

  175. cq yusli,

    Dalam Folder Jawapan Trial 2010.

  176. Hi, Cikgu,

    Terima Kasih kerana upload dalam web tapi untuk skema, saya tak dapat download kerana ia dalam bulk & kena subscribe mediapro iaitu kena bayar. So, cikgu macam mana nak download skema tanpa perlu bayar mediapro.

  177. Cw,
    Tak payah bayar, cuma kena download satu per satu…. klik pada folder JawapanTrial2010, kemudian baru pilih jawapan negeri mana yang hendak dimuat turun… ingat SATU PER SATU.

  178. minta maaf kerana meminta mohon…adakah soalan stpm hanya ada beberapa negeri sahaja?….masih ada yg akan diposkan ttp belum difailkan lagi?……jika sesiapa pelajar yg murah hati, sila upload utk kemudahan sesiapa shj yg berkenanan….

  179. Salam Cikgu..ada jwpan kertas1 percubaan spm kedah 2010?

  180. Salam,
    Terima kasih, Cg telah kemaskini fail jawapan tersebut, sila muat turun yang baru.

  181. Hi cg,
    Selamat hari jadi cg biarpun lambat~
    Amat bersyukur kerana ada cg yang begitu baik.

    Cg,
    dalam senarai soalan terdapat negeri Selangor tetapi ia tidak dijumpa di dalam folder~

  182. Kenapa trial Selangor tak de?

  183. Cg Shah & Wong,
    Soalan Selangor saya terima dalam bentuk hardcopy melalui pos, buat masa ini saya masih belum sempat SCAN soalan2 tersebut. Bila ada kelapangan nanti saya akan berbuat demikian.

  184. Thank you,cg…..!semoga u dan keluarga sentiasa sihat dan bahagia!

  185. cg,
    untuk kerja kursus tingkatan 4 tahun ini …markah tak perlu hantarkan kepada lembaga peperiksaan( on line )? adakah LPM keluarkan surat untuk ini ?

  186. Terima kasih. Saya tidak pasti pasal surat tersebut, tetapi saya dimaklumkan oleh Ketua Pentaksir Negeri semasa taklimat bahawa markah tingkatan 4 disimpan diperingkat negeri. Hanya markah keseluruhan (Tugasan T4 + Tugasan T5) sahaja perlu dimasukkan secara online oleh SU Peperiksaan sekolah pada bulan Julai 2011 (…kalau tak silap)

  187. Salam cikgu…
    Macamana saya nak dapatkan koleksi soalan percubaan 2010.. Saya ingin berkongsi soalan negeri saya tetapi ianya telah ada disimpan cikgu…

  188. Julia,

    ~ MUAT TURUN : KOLEKSI TRIAL SPM 2010 CG NARZUKI ONLINE (KLIK) ~

  189. Assalamualaikum Cikgu…saya ingin memuat turun koleksi soalan percubaan SPM2010, tapi tak semua boleh saya muat turun….harap cikgu boleh bantu saya demi anak bangsa kita semua…saya juga akan panjangkan soalan2 ini kesemua sekolah daerah Johor bahru…. terima kasih cikgu

  190. Cg Kairul,
    Sepatutnya SEMUA boleh dimuat turun tanpa masalah, cuma kena buat SATU per SATU, tidak boleh semua sekali gus. Cuba sekali lagi, kerana sudah lebih 500 orang telah berjaya muat turun dengan jayanya.

  191. salam..cgu, soalan selangor tak de pun…

  192. Maaf, tak sempat nak SCAN lagi.

  193. can give me skema trial akaun terengganu 2010? i nid it urgent teacher…

  194. salam..cgu bleh x e-mail jwp p.akaun trail spm 2010 negeri perak ….
    samuel_zilly@yahoo.com

  195. Sila muat turun daripada Folder JawapanTrial2010.

  196. Selamat sejahtera cikgu…cikgu, kenapa saya klik folder JawapanTrial2010 pas tu suruh saya back to previous folder?

  197. Jika anda nampak “back to previous folder”, itu bermaksud sudah berada dalam folder JawapanTrial2010. Maka pilih dan muat turun mana2 fail…

  198. salam cikgu, maaf utk bertanya,…jawapan utk soalan Timesguide 2010 ada tak?

  199. Ada, mungkin saya tertinggal, nanti saya uploadkan.

  200. Salam. Cg Narzuki saya rasa jawapan untuk trial Melaka ada masalah, boleh download tapi tak boleh tengok. harap Cg upload semula untuk jawapan dari melaka.

  201. nape takde jawapan untuk K1 SBP?tq anyway

  202. Ahmad,
    Cuba muat turun sekali lagi, mungkin ada masalah semasa proses muat turun.

    Zul,
    Ok, terima kasih. Cg sudah muat naik Jawapan SBP yang baru.

  203. susahnye nak muat turun koleksi trial spm 2010. boleh e-mailkan pada saya.

  204. salam,
    cg sy nk tny cth2 soalan utk stpm ada tak?

  205. Sila muat turun Koleksi Trial Perakaunan STPM 2010 Cg Narzuki Online dan Bahan2 Perakaunan STPM yang telah Cg sediakan….

  206. salam cgu…saya cuba utk download jwapan trial 2010. tapi tak boleh… bagaimana utk mndapatkan jwpan kesemua soalan trial 2010 tersebut ????

  207. Salam cikgu,
    Saya ingin bertanyakan tentang soalan MRSM 2010 iaitu soalan no.4. Bagaimanakah untuk mencari jumlah jualan bersih bagi tahun 2009?Terima kasih cikgu.

  208. Telah diberi,
    Peratus UK atas Jualan Bersih = 20% dan UK = 20,200

    UK / JB x 100% = 20%
    UK / JB = 0.2
    JB = UK / 0.2
    Maka, JB = 20,200 / 0.2 = 101,000

  209. salam cikgu dalam lejer kte prlu tlis tarikh x?? kalau x tulis kne potong markah ke?

  210. Sebaik-baik jawapan hendaklah ditulis tarikh dalam lejar…

  211. salam. cikgu ada tak jawapan soalan kertas 1 putrajaya…tq

  212. Salam,
    Ada, saya sudah kemaskini jawapan tersebut, sila muat turun yang baru .

  213. cg sy nak tahu . dalam soalan ,, kita nena buat semua soalan 5 pun kah

  214. Soalan ada 2 Bahagian :
    Bahagian A : 4 Soalan (Soalan 1 – 4) – Jawab SEMUA
    Bahagian B : 2 Soalan (Soalan 5 & 6) – Pilih SATU sahaja

    Jumlah soalan yang perlu dijawab ialah 5 SOALAN.

  215. salam,cg…mcm mane saya nak download koleksi trial prinsip pakuan??sbb saya xdpt nk download..seandainya cg ada kesempatan masa,boley x cg tlg hantarkan di email saya?

  216. salam, cg.saya dah dapat usahakan utk download soalan2 trial.tetapi, saya cuba untuk download jawapannye,saya xdpt..mcm mane nk download?

  217. Salam,
    Sudah mencecah 1000 orang telah muat turun tanpa masalah… sila usaha lagi. Mungkin caranya tidak betul…. sila rujuk cara yang telah Cg terangkan sebelum ini…. Satu per satu.

  218. salam ckgu….gembira dpt mklum dri ckgu…
    erm ckgu nak tnya….ramalan thun nie spm ap sja yg keluar?????

  219. salam cikgu..
    di manakah saya boleh dapatkan skema jawapan bagi soalan2 akaun trial spm 2010?

  220. Ditempat yang sama dalam folder JawapanTrial2010.

  221. cg..bagaimana nk dowlod jawapan trial spm 2010…atau kalu boleh cg emailkan

  222. cikgu boleh x tolong hantar skema semuanegeri …thank

  223. cg,
    skema percubaan STPM johor kertas 1 ..tidak diberikan ??
    terima kasih ..

  224. Itu saja yang ada pada masa ini.

  225. cg,
    sorry tumpang di sini ..nak tanya CIKGU DARI NEGERI MELAKA..skema trial melaka ada kesilapan tak ..skema kertas 1 , soalan 1 ..macam ada kesilapan …tapi saya tak pasti!kerana kurang ilmu..harap dapat penerangan ..thank you

  226. Cg Phang,
    Soalan Trial mana yang dimaksudkan,… SPM atau STPM ? dan apa permasalahannya ? .. supaya mudah rakan guru lain membantu.

  227. cg,nie saya nak tanya…skima soalan trial negeri melaka tu betul ke?mcm salah sahaja…cuba cg rujuk..kalo boleh cg buat la skima yang betul..

  228. Faiz,
    Memang tidak dinafikan ada sedikit kesilapan dalam set2 soalan trial tersebut, dan mungkin pembetulan telah dilakukan diperingkat negeri masing2, cuma Cg tiada maklumat tersebut.

    Bagi menyediakan jawapan baru bagi soalan Melaka agak makan masa sedikit, jadi Cg cadang cara yang lebih cepat.. lakukan pembetulan kepada soalan tersebut, antaranya :

    Soalan 2
    – maklumat tambahan (iii) ….. RM22 ditukarkan kepada RM220.

    Soalan 5 :
    – Gaji pengurus kilang 9000 ditukarkan kepada 3600
    – Gaji pekerja pejabat 3600 ditukarkan kepada 9000
    – Upah buruh tak langsung 2500 ditukarkan kepada 2600

  229. cg..saya nk tanya samaada skima trial negeri kelantan tu betul ke???rasanya tak….bleh x cg buat skima yg bru beserta markah???

  230. Sila nyatakan di mana kemusykilannya, supaya mudah Cg semak dan buat cadangan pembetulan ataupun membuat penjelasan sekiranya ianya sememangnya sudah betul.

  231. salam cg…
    sya nk tnya adakh memo yg melibatkn buku tunai perlu buat catatan kontra???
    terima kasih…..

  232. Munirah,
    MEMO yang melibatkan buku tunai kebiasaanyan TIDAK melibatkan catatan kontra. Dokumen BORANG/SLIP WANG MASUK dan KERATAN CEK (untuk kegunaan perniagaan) sahaja yang melibatkan CATATAN KONTRA>.

  233. saya rasa ia nya hampir keseluruhan…setahu saya nombor-nombor yang diletakkan sungguh bebeza…soalan ni cg saya yang suruh tanya sebab saya slalu tanya cg narzuki…

  234. Faiz,
    Sila kemukakan di mana kesilapannya supaya mudah untuk Cg buat pembetulan / penjelasan mengenainya. Sekiranya jawapan yang edarkan itu hanya menyusahkan pelajar ataupun guru, Cg rasa adalah lebih baik pada tahun hadapan Cg hanya edarkan KERTAS SOALAN sahaja, manakala JAWAPAN disediakan sendiri oleh guru masing2.

  235. salam…

    cikgu..mcm mane nak pndahkan akaun ke jrnal..msh ta dpt mguasainya

  236. Sepatutnya ikut KITARAN PERAKAUNAN daripada BUKU CATATAN PERTAMA diposkan ke LEJAR, bukan sebaliknya.

  237. cg….bagi saya skima ngeri lain smuanye btul kecuali melaka…tapi tak pela..

  238. salam,cikgu….maaf cikgu,saya sedikit konfius dengan soalan percubaan negeri kelantan 2010.soalan no 3.menagapa perlu ditolak pada UB RM550?sedangkan dalam maklumat tambahan hanya menyatakan bil elektrik belum bayar dan tak dinyatakan belum diambil kira dan hanya ambilan yang belum direkodkan.mohon bantuan cikgu jelaskan sedikit.terima kasih atas usaha cikgu mengumpul soalan dan menyediakan skema..terima kasih banyak2 cikgu..

  239. Salam,

    Maklumat tambahan menunjukkan wujudnya bil elektrik terakru sebanyak RM550, dan perkara tersebut seharusnya dilakukan pelarasan terhadap Ak Kadar Bayaran + 550. Memandangkan AK Kadar bayaran telah ditutupkan UNTUNG BERSIH telahpun diperolehi, maka pelarasan perlu dilakukan terhadap nilai UNTUNG BERSIH tersebut. Oleh kerana kesan menambahkan BELANJA, maka UNTUNG BERSIH perlulah diTOLAK.

    Bagi kes AMBILAN, dalam maklumat yang diberikan telahpun ada AMBILAN. Dan dalam maklumat tambahan ada dinyatakan sekali lagi … maka akan timbul persoalan adakah perkara tersebut telah direkodkan ataupun tidak? Oleh itu soalan seharusnya menyatakan sama ada TELAH direkodkan ataupun TIDAK, bagi pelajar menentukan ianya perlu diselaraskan ataupun tidak.

  240. terdapat skema atau soalan salah typing dlm trail Perlis?…..jawapan dgn pengiraan lain macam……? bolehkah Cikgu narzuki meminta negeri perlis memberikan komen?….soalan 2, perkongsian, tak mungkin penghutang dpt amaunt PHR dgn jitu ….mestilah digit ma……….

  241. Ms Wong,
    Memang ada sedikit kesilapan menaip, perkara tersebut telah diperbetulkan diperingkat negeri iaitu:
    Soalan 2:
    PENGHUTANG sepatutnya RM9500
    TUNAI sepatutnya RM1420

  242. cg,
    buku jawapan akan diberikan semasa peperiksaan SPM untuk kertas 2,kan?pelajar wajib jawab dalam buku jawapan yang diberikan ?kalau hanya soalan 1 dijawab dalam buku jawapan ..tapi soalan lain jawab dalam kertas kajang yang lain boleh tak ?

  243. Cg Phang,

    Setengah2 diberikan buku jawapan, ada juga diberi kertas kajang bersama2 kertas jurnal, buku tunai dan kertas lejar. Pada pandangan saya, penggunaan kertas/buku jawapan tidaklah wajib, asalkan jawapan disediakan dengan format yang lengkap dan betul.

  244. Salam cikgu,
    Saya nak tanya soalan objektif MRSM no.17. Bagaimana cara untuk mengira iklan terdahulu bagi tahun berakhir 31 Dis 2009 cikgu? terima kasih byk2.

  245. Iklan = RM7200 untuk 3 tahun, bersamaan RM200 sebulan (iaitu 7200/36)
    Belanja Iklan bagi tempoh perakaunan semasa iaitu 1 Sept – 31 Dis. 2009, iaitu 4 BULAN.
    = RM200 x 4 bulan = RM800

    Maka, Iklan terdahulu = RM7200 – RM800 = RM6400

  246. Mengikut kefahaman saya, Hutang Lapuk Terpulih memang tidak terlibat dengan Ak Penghutang. Ini kerana catatan bergunya Dt: Bank/Tunai Kt Hutang Lapuk Terpulih. Kecualilah penerimaan wang (Bank) telah termasuk HLT, maka pelarasan perlu dilakukan dengan Debitkan Ak Kawalan Penghutang bagi mengeluarkan jumlah HLT daripada Akaun tersebut. Ataupun selaraskan pada penerimaan (bank) tersebut dengan menolak HLT kemudian baru dikreditkan dalam Ak Kawalan Penghutang.

    Mengikut Sukatan Pelajaran 2010, 2 topik Tingkatan 5 yang dipindahkan ke Tingkatan 4 ialah Akaun Kawalan dan Pembetulan Kesilapan.

  247. cg,
    maksud saya :
    kalau soalan A :
    Kutipan penghutang RM 5000
    Hutang lapuk pulih RM 500

    Maka , kita kt.kan Ak kaw penghutang — Rm 5000.tapi abaikan hutang lapuk pulih .

    kalau B:
    Kutipan penghutang ( termasuk hutang lapuk pulih RM 500 ) RM 5000

    maka , kita kt. kan Ak kaw penghutang –RM 4500.
    Betul tak ,cg??

  248. Ya, saya setuju dengan jawapan tersebut.

  249. cg,
    terima kasih …
    nasib baik ada cg yang sentiasa memberikan tunjuk ajar!

  250. cg narzuki ,
    bentuk soalan 2 untuk soalan gerak gempur perak ( SPM ) akan dikeluarkan dalam peperiksaan sebenar SPM??dimana pelajar diminta menyediakan penyata untuk menyelaraskan untung bersih ??

  251. Seperti kita semua tahu format pentaksiran baru lebih kepada menguji kemahiran perakaunan terutamanya yang melibatkan pelarasan. Soalan sedemikian ada kemungkinan dikeluarkan dalam soalan SPM, samada diminta sediakan Penyata penyelarasan Untung Bersih atau hanya ditunjukkan sebagai jalan kerja seperti mana Soalan 3 SPM 2008.

  252. koleksi2 trial spm 2010 ternyata banyak membantu saya. Sya merupakan pelajar dari sarawak. Semakin banyak soalan2 yg saya buat dari koleksi cikgu ni,semakin banyak benda baru yg saya pelajari. Terima kasih cikgu

  253. Ok, sama2. semoga anda berjaya dengan cemerlang dalam SPM nanti, terutamanya bagi subjek Prinsip Perakaunan.

  254. cg,
    jawapan untuk kertas 1 bagi soalan percubaan SPM negeri melaka ada kesilapan tak ?ada banyak jawapan yang rasanya …
    soalan 25…jawapan A , betul??

  255. Saya dapati ada banyak kesilapan dalam jawapan kertas 1 soalan tersebut. Mungkin skema jawapan yang saya terima sebelum dibuat pembetulan lagi.

    Manakala cadangan jawapan saya bagi soalan 25 ialah C.

  256. salam cg,
    sy ad masalah utk igt formula akaun … bila time belaja sy bly fokus tp bila time exam semua hancur …. sy harap cg dapat tlg sy …

  257. Salam,
    Adalah penting untuk FAHAM terlebih dahulu format2/formula2 tersebut kemudian baru HAFAL. Jika hanya HAFAL tanpa memahaminya, maka kita akan cepat LUPA.

  258. cg,
    haha….baik cg.jawapan saya sama dengan cg.
    thank you!

  259. salam cg narzuki…
    dalam soalan rekod tak lengkap…bgmana kita nak tahu bahawa maklumat tambahan perlu diambil kira atau tidak?

  260. Kebanyakan maklumat tambahan dalam topik RTL kena ambil kira, kecuali melibatkan TUNAI, BANK dan STOK kerana ianya dinilai berdasarkan kiraan secara fizikal pada akhir tempoh perakaunan melainkan dinyatakan sebaliknya. Walau bagaimanapun kena rujuk soalan tersebut terlebih dahulu.

  261. cg dalam dokumen

    lengkapan, perabot,dan alatan pejabat dikategorikan sama.

  262. Lengkapan = Perabot
    Tetapi Alatan Pejabat TIDAK SAMA, ianya merujuk kepada alatan seperti mesin fotostat, komputer, mesin fax dll.

  263. cikgu,apakah maksud butir : Soalan Percubaan Kedah
    soalan no : 2
    Pinjaman daripada Samuel ( matang pada 31 Disember 2010 ) ? Adakah butir berikut perlu diletakkan dibawah Liabiliti bukan semasa @ Liabiliti semasa ?

  264. Maksudnya pinjaman tersebut akan dijelaskan sepenuhnya pada 31 disember 2010. Maka, dalam KKK pada 30 Jun 2010 pinjaman tersebut perlu dikelaskan sebagai LIABILITI SEMASA, kerana tempohnya hanya tinggal 6 bulan sahaja.

  265. jika soalan memberi faedah atas pinjaman pekongsi RM100, manakala pinjaman pekongsi A RM2000 dlm imbangan duga. maklumat tambahan pula menjelaskan bhw faedah atas pinjaman adalah 8% setahun,
    dlm pengiraan ialah : faedah ats pinjaman RM2000X 8%= RM160, maka faedah atas pinjaman RM160 di UR, manakala Faedah atas pinjaman pekongsi A ialah RM60, betul?….akan ttp,
    jikalau soalan meminta kita menyedikan PEnyata Pengasingan utg rugi, ADAKAH UNTUNG BERSIH yg diberi di imbangan duga harus DISELARASKAN dgn TOLAK RM160?

  266. Saya setuju UNTUNG BERSIH tersebut perlu diselaraskan terlebih dahulu, tetapi hanya diTOLAK RM60 sahaja iaitu faedah yang masih terakru… bukannya RM160.

  267. akan ttp, cara ini bukan cara pemeriksa utk LLCI ACHOR , setahu saya, setiap kali dlm latihan atau trial q turut melibatkan TOLAK sebanyak RM160, maka, bagaiman kita membezakan ?

  268. Pelarasan hanya dilakukan bagi item yang terakru dan terdahulu…. RM100 (dalam ID) menunjukkan telahpun dibayar dan telah diambilkira dalam mendapatkan UB. Manakala faedah yang terakru RM60 sahaja yang belum lagi diambil kira, maka ianya perlu diselaraskan keatas nilai UB yang ada. Sekiranya diTOLAK RM160 (100+60), maka akan berlaku penolakan 2 kali terhadap nilai RM100 tersebut.

  269. cikgu,kertas percubaan N9 ada pembetulan x bagi jumlah butir penerimaan daripada penghutang rm147869 @ rm147680 ?

  270. Ya, ada beberapa pembetulan yang perlu dilakukan supaya menyamai jawapan yang diberikan, antaranya :
    1. Soalan 2 (ii) Penerimaan daripada penghutang RM147,860.
    2. Soalan 3: Ambilan Ram … 1 APRIL 2010.
    3. Soalan 6 : Peruntukan susut nilai logi dan mesin RM54,000

  271. SelangorSPMstudent

    Website cikgu sangat membantu saya & rakan-rakan saya di sini. Terima Kasih!

  272. cikgu,semalam saya terjumpa satu pen ni. Pen ni special sikit..blh padam. Saya ada terfikir nak pakai utk jawab exam paper 2. Tp,saya tak tau kalau pen blh guna @ tidak masa exam nnti . Boleh guna tak cikgu ? Pen tu PILOT REMOVED BY FRICTION

  273. Bagi menjawab kertas 2 prinsip perakaunan ataupun apa2 subjek sekalipun, sepatutnya menggunakan pen. Jadi pada pandangan Cg tidak menjadi masalah menggunakan pen tersebut.

  274. cg,blh bg topik soalan yg jd ramalan tahun ni?

  275. Salam,nak tanya apa ramalan PA tahun ni(SPM)…………

  276. Cikgu tolong………..tme ksih.

  277. Maaf, Cg tiada soalan ramalan. Nasihat Cg cuba kuasai sebanyak mungkin topik yang ada sementara ada masa.

  278. cikgu bagaimana nak kuasai kertas 1 prinsip perakaunan spm?

  279. Kena fahami konsep dan prinsip2 setiap topik. Buat latihan secara kumpulan atau individu, bincang secara detail setiap soalan dan pilihan jawapan yang diberikan. Dan banyakkan LATIHAN.

  280. cikgu boleh saya tahu apakah perbezaan antara lekapan, lengkapan dan perabot ?
    harap cikgu dapat membantu saya.

  281. Lengkapan = Perabot seperti meja, rak pameran, almari dll.

    Lekapan = benda2 yang melekat seperti kipas, penghawa dingin, lampu dll.

  282. salam cikgu,ade x formula untuk K1.
    cth,nk kira modal dll…..

  283. Formula2 dalam kertas 1 adalah formula2 yang sama digunakan dalam Kertas 2.
    Contohnya nak kira modal..

    Aset = Liabiliti + Ekuiti
    Maka, Modal = Aset – Liabiliti

  284. terangkan tentang pinjaman dari pekongsi.

  285. cikgu, saya baru-baru ini buat trial SPM 2010 tapi apabila saya bandingkan jawapan saya dengan jawapan yang diberikan, banyak perbezaannya. bukannya saya nak kata apa-apa, tapi jawapan yang diberikan macam tak logik je..
    saya buat kertas Perak dan Pahang, kedua-dua nya byk salah, kawan saya pula buat kertas Melaka, pun byk error.. contohnya, kertas 2 Pahang no. 4, jawapan yg diberi macam tak betul.. cikgu tolong check boleh? susah nak buat latihan jika tiada jawapan yang betul..
    terima kasih.

  286. Memang tidak dinafikan terdapat beberapa ralat dalam set koleksi trial tersebut. Kemungkinan ralat tersebut telah diperbetulkan diperingkat negeri masing2, cuma Cg yang tidak dapat.

    Adalah penting untuk lakukan perbincangan tentang soalan dan skema jawapan bersama guru masing2 di sekolah bagi mengelakkan sebarang kekeliruan yang timbul.

  287. cikgu tolong terangkan tentang pinjaman dari pekongsi dan tentang bab 2 tingkatan 5.

  288. Saya nak tanya sekiranya alat tulis ataupun alat alat kecil ada susut nilai, alat tersebut merupakan aset semasa ke ataupun aset bukan semasa dalam kunci kira-kira?

  289. Stok alat2 kecil / stok alat tulis dikelaskan sebagai ASET SEMASA dalam KKK.

  290. Walaupun ada susut nilai? Jadi dalam KKK tulis seperti berikut ke?

    Aset Semasa
    Stok alat2 kecil 1000
    (-)PSN alat2 kecil 250
    750

    ataupun

    Aset Semasa
    Stok alat2 kecil 750

  291. Cara kedua:

    Aset Semasa:
    Stok alat-alat kecil 750

  292. terima kasih cikgu!

  293. salam cikgu,jika soalan suruh buat
    a)akaun untung rugi dan perdagangan,
    b)kunci kira-kira
    boleh kah saya buat dalam bentuk penyata?(untuk tunjuk modal kerja)

  294. Boleh disediakan dalam bentuk Penyata, malah digalakkan.

  295. terima kasih cikgu.
    penyata penyesuaian bank kalau saya tidak tulis cek-cek belum dikemukan terus tulis cek bernombor—-.boleh kah cikgu??

  296. Pada pandangan Cg, boleh asalkan dicatat di bahagian yang betul samada TAMBAH atau TOLAK.

  297. ckgu,ada x soalan2 trial atau soalan past year untuk student matrikulasi?

  298. salm cikgu,
    saya nak minta tlg cikgu ni nk minta nota&past years question untk stpm…mohan jasa baik cikgu uploadkn saoalan2 berserta skema jawapan skali…saya adalah seorhg calon persendirian ni cikgu..plz do help me..

  299. Awe,

    Sila dapatkan bahan2 STPM yang berjaya Cg kumpulkan diSINI. (klik)

  300. salam cikgu ,
    cikgu adakah saya dibenarkan untuk muat turun fail yang cikgu “uploadkan” tanpa akaun ?

  301. Masih lagi boleh muat turun SEMUA bahan2 yang ada kecuali yang bertanda “MUAT TURUN (AHLI SAHAJA)“.

  302. En Narzuki, boleh tak mengiklan diruangan tuan?

  303. Hamsidah,
    Sekiranya iklan tersebut berbentuk ilmiah dan berkaitan dengan subjek Prinsip Perakaunan, insyaAllah boleh dipertimbangkan.

  304. cikgu saya nak koleksi trial 2011 spm…pls

  305. a”kum…cg, kertas 2 spm 2011 di buat sepenuhnya oleh lcci ker?

  306. Umiadha30,

    Soalan dibuat oleh panel pengubal yang dilantik oleh LPM, kemudian disemak untuk melayakkan pemberian Sijil LCCI.

  307. cikgu, saya dah puas cuba download soalan percubaan stpm 2010 tetapi tidak berjaya. diharap cikgu dapat bantu. sekian, terima kasih

  308. Chayfookhong,

    Ok. Cg dah upload baru… cuba sekali lagi.

  309. cg , terima kasih krn upload stpm 2010 trial.

  1. Pingback: 10.10.10

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

wp-puzzle.com logo

Content Protected Using Blog Protector Plugin By: Make Money.