RAHSIA NAK LULUS DAN GRED CEMERLANG DALAM PRINSIP PERAKAUNAN SPM

Tajuk Artikel : RAHSIA NAK LULUS DAN GRED CEMERLANG DALAM PRINSIP PERAKAUNAN SPM
Penulis : Cikgu Rithuwan bin Nasir (Sifu2b)

Satu artikel yang sangat bagus dan seharusnya dibaca oleh calon2 Prinsip Perakaunan SPM sekalian. Di mana 3 Tips telah dikemukakan oleh Sifu2b, iaitu Tips Untuk Lulus, Tips Untuk Kepujian dan Tips Untuk Cemerlang.

Tahniah dan syabas diucapkan kepada Sifu2b di atas penulisan artikel tersebut. Sila layari blog beliau untuk membaca artikel tersebut atau klik DISINI.

Posted on June 22, 2009, in Uncategorized and tagged . Bookmark the permalink. 86 Comments.

  1. saya banyak ketinggalan bab prinsip perakaunan.. adakah masih sempat untuk sya berjaya mendapat kptsn yg baik dlm pa sdgkn skrg sdh bulan jun?

  2. Asalkan anda belajar bersungguh2, dan apa yang penting perbanyakkan LATIHAN, BERTANYA dan sentiasa bejumpa cikgu.

    # Jadikan tips2 yang diberikan oleh Sifu2b diatas sebagai panduan.

  3. askum cikgu…
    saya ingin mengambil peperiksaan spm pada tahun ini…tetapi saya ialah calon persendirian….mcmana caranya untuk saya lulus dengan cemerlang kerana sebelum ini saya ialah calon spm dari kelas sains dan x pernah langsung diajar ‘basic’ akaun…namun begitu disebabkan minat yang sgt mendalam dalam akaun saya telah mengambil risiko dengan mengambil stpm dalam bidang perakaunan…dan seperti yg dijangka saya telah gagal…sedih rasanya…namun saya masih ingin mencuba dan oleh itu saya mengambil peluang untuk mencuba belajar sendiri dan mengambil spm pada tahun 2010…adakah cara saya betul??? bolehkah saya lulus???

  4. Kalau dah ambil STPM, kenapa nak berundur kebelakang dengan mengambil SPM semula, kenapa tidak teruskan keperingkat yang lebih tinggi….

  5. saya hendak jawapan kertas 2 no.soalan 1 dan 2 prisip perakaunan kertas sebenar spm 2000-2003

  6. Sila muat turun Jawapan SPM 1993 – 2003 DISINI.

  7. saya pelajar tingkatan 4..saya ingin kan soalan-soalan yang sering keluar dalam peperiksaan

  8. Siti,
    Soalan tingkatan 4 tahun 2010 berbeza sedikit dengan tahun2 sebelum ini, kerana menggunakan Sukatan Pelajaran Baru. Antara topik2 penting yang perlu dikuasai ialah:
    1. Penyediaan Penyata Kewangan
    2. Akaun Kawalan
    3. Pembetulan kesilapan
    4. Persamaan KKK
    5. Buku Tunai Runcit
    6. Pelarasan pada Tarikh Imbangan
    7. Kitaran Perakaunan – Tugasan Kerja kursus.

  9. salam..ckgu sya skrg berada d tingktn 5…sya nk tnya ckgu ckt…ckgu ada x sedia kn contah soalan ramaln SPM untuk tahun 2011 ni..saya nak beli bku lthn p.a..,tpi mslh nya kat tmpat kmi blum ada jual lgi format sukatan pelajaran yg bru…

  10. Maaf, Cg tidak sediakan soalan2 ramalan, penguasaan semua topik adalah penting untuk mendapat keputusan cemerlang. Oleh kerana masih tiada buku latihan ikut format baru, Cg cadangkan pada masa ini jawab soalan2 dalam Buku Teks, Soalan2 percubaan tahun lepas serta soalan SPM tahun2 lepas. Walaupun ianya tidak menyamai format baru, tetapi ianya akan dapat membantu anda untuk lebih memahami/ menguasai topik2 tersebut.

  11. salam..
    cikgu sy ade masalah, sy dpat rezut spm tidak memuaskan…
    tpi sy dh mengisi borang untuk ulang spm pada peperiksaan julai ini sbb BM sy lemah dan sy dh 4tahun lewat untuk mengulang spm, blh ke sy lakukan untuk dapat credit…?
    cikgu blh bgi soalan2 yg akan keluar pada julai untuk sy mengulang kaji?
    cikgu juga blh ajar sy x?

  12. Hafiz,

    Cuba dapatkan maklumat daripada laman berikut : BMSPM.net (klik)

  13. cikgu , saya sekarang berada di tingkatan empat , tapi , tak dapat nk menguasai akaun , saya cuma dapat menguasai bab buku tunai sahaja 🙁 . hmm . macam mane saya nak atasi ? agak2 .. spm 2012 keluar soalan ape ye ? supaya saya mudah untuk membuat revision dengan guru.

  14. Aieynzamri,

    Prinsip Perakaunan merupakan ilmu KEMAHIRAN, di mana ianya memrlukan LATIHAN dan BIMBINGAN serta TUNJUKAJAR BERTERUSAN daripada guru anda. Nasihat Cg, perbanyakkan latihan, sentiasa berjumpa guru dan bertanya apabila tidak faham. Semua topik ada kemungkinan akan dikeluarkan dalm SPM nanti, jadi cuba kuasai sebanyak mungkin topik2 yang ada

  15. Cikgu,thun ni saye spm…. Dn sye ambil subjek akaun…cikgu bleh tak bagi tips macam mne nk lulus dgn cemerlang dlm subjek akaun??

  16. Aqilah,

    Sila rujuk TIPS PEPERIKSAAN (KLIK)

  17. Cikgu tahun ni sy SPM,apa tajuk yg perlu sy kuasai ? And cikgu ad tak format2 semua tajuk ? Keputusan sy okay tp sy nk buat terbaik kali ni sbb sy msih keliru dgn format

  18. Haziq,

    Kuasai sebanyak mungkin tajuk2 yang ada… itu sahaja cara untuk pastikan dapat keputusan yang terbaik.

  19. Assalam, saya tingktn 4 xambil prinsip akaun sebab saya ambil SC tulen klau saya nak ambil prinsip akaun rasanya sempat xnak cover 3 bln?

  20. Qania, waalaikumussalam

    InsyaAllah masih sempat.. asalkan ada kehendak dan kesungguhan.

  21. Trima kasih…Sya cuma takut xdpt nak kejar lagi2 subjek tu akaun…ramai org kata akaun ni susah

  22. Qania,

    Belajar ni tiada yang mudah, pernah satu tahun, 10 pelajar cikgu masa tingktan lima baru berminat ambil prinsip perakaunan… akhirnya sekarang ini beberapa orang telah bekerja di Bank.

  23. Sebenarnya saya nak tukar aliran SC tulen kpd prinsip akaun, so saya kena cover bnyk matapelajaran tambah pulak dah 3 bln…Sya kena struggle lagi

  24. Qania,

    InsyaAllah, masih sempat.. asal ada kesungguhan.. banyakkan bertanya guru.

  25. asalam ckgu…sy pelajar stpm thun ni…masa form 5 thun lepas sy x ambil sbjek prinsip akaun…bolehkah sy ambil subjek prinsip akaun ni sbgai calon persendirian thun depan…mcm mana dengn kerja kursus prinsip akaun kalau calon persendirian???

  26. Ikma,

    Kerja kursus (Kertas 3) boleh untuk tidak menyediakannya.. SU Peperiksaan akan masukkan markah sebagai “P” iaitu pengecualian… maka markah akan dikira berdasarkan Kertas 1 & 2 sahaja.

  27. Cikgu saya ingin bertanya untuk calon spm apakah tajuk yg perlu difokuskan?? Adakan semua tajuk?

  28. Selamat sejahtera cikgu.
    Saya pelajar tingkatan 4 bakal SPM tahun depan. Saya nak tanya pendapat & cadangan cikgu tentang buku2 latihan yg bagus utk prinsip perakaunan di pasaran?

  29. Lana,

    Mana2 buku ada kelebihan masing2… yang penting kita buat latihan dan terus bertanya jika ada masalah.

  30. Assalamualaikum cikgu, sya calon SPM 2017, sya skarang berada didlm tingkatn lima, pda periksa awl tahu hri itu markah sya kurang memuaskn, dn skrang sya tngh periksa prtnghn tahun, sya rsa takut untk mnjwb periksa krana sya slalu tidak dpt pick up ap yg diajari cikgu sya. Dn sya takut untk mengambil krts SPM PA yg akn dtg, jdi mcm mna sya mahu melakuknnya?

  31. Izzah, waalaikumussalam.

    Semua terletak atas kesungguhan kita untuk berjaya. Jika masa cgu mengajar kita tidak faham… maka terus bertanya jawan @ sebaik2nya tanya cgu terus. Kerana cara PALING CEPAT untuk faham ialah BERTANYA.

  32. budakbarubelajar

    Ckgu . mcm mana nak trget markah untuk dapt 50 markh krtas akaun?

  33. Target setiap soalan sekurang2nya :
    Soalan 1 –> 5/10
    Soalan 2 –> 10/25
    Soalan 3 –> 10/25
    2 Soalan bgh B –> 15/20 & 15/20
    Jumlah markah = 55 markah.

  34. Salam cikgu ..saya kurang faham ..boleh kah cikgu bagi cara mudah untuk di fahami dlm prinsip akaun

  35. Ismail,

    Cara paling berkesan ialah sentiasa bertanyakan apabila ada sesuatu yang tidak faham.. sama ada kawan atau sebaik2nya guru anda disekolah.

  36. assalamualikum cg,sya tingktn 4 bleh x saya nak tanya dlam perakaunan pun kite kena hfal ke?mean macam hafal apa bahan apa dekat modal bahan apa dekat dekat liabiliti ha macam tuh? harap cg fahamlah.hehe

  37. Zarifah, waalaikumussalam.

    Kuncinya bukan pada hafalan tetapi KEFAHAMAN tentang klasifikasi akaun.. sama ada –> Aset(AS/ABS), Liabiliti(LS/LBS), Ekuiti, Hasil & Belanja.

  38. Berapa markah sebenar lulus spm

  39. Aqil,

    Hanya pihak Lembaga Peperiksaan sahaja yang tahu…
    Kita sasarkan 35% keatas.. InsyaAllah dah lulus.

  40. Assalamualaikum cikgu… Tahun ni saya akan menduduki spm… Saya ambil aliran sains… Saya berminat nak ambil akaun sbg subjek tambahan.. Saya tak ada basic utk akaun… Jadi boleh ke saya ambil akaun. Terima kasih

  41. Ina, waalaikimussalam.

    Jika betul2 berminat…mesti ada guru khusus untuk membimbing anda terutamanya dalam mempelajari topik2 tingkatan 4.. kerana subjek ini tidak boleh belajar sendiri tanpa guru.
    Jika tiada guru yang sanggup.. Cg cadangkan hanya tumpukan kepada subjek2 yang ada.. pastikan skor subjek2 tersebut. Dan jika masih berminat untuk menceburi bidang perakaunan.. maka boleh ambil bidang tersebut diperingkat Matrikulasi.. atau Diploma nanti.

  42. Terima kasih byk byk cikgu

  43. assalamualaikum. cikgu, saya ambil akaun dari f4 tp paling tggi pun pernah dapat c. lepastu ujian formal saya gagal. ni dah bulan april, masih sempat ke saya nak catch up semua yang saya masih lemah dalm p.perakaunan? saya minat dan harap sangat dpt sambung belajar dalam bidang akaun.

  44. Waalaikumussalam,

    Masih berpeluang –> asal belanjar bersungguh2, sentiasa bertanya guru / kawan apabila tidak faham, buat latihan yang guru beri.. insyaAllah boleh.
    Ramai pelajar saya tahun2 lepas .. peperiksaan tahun & percubaan hanya dapat D, E –> SPM sebenar dapat A.

  45. asalam.cikgu macam mana kita nk kuasai subjek PA ni…..tajuk ape perlu kita kuasai supaya bole dapat A+

  46. Danny, waalaikumussalam.

    Cuba Kuasai semua topik…
    Semakin banyak topik yang kita kuasai.. semakin hampir kita dengan A+.

  47. Hi cikgu.Saya pelajar tingkataan 4,ada tips2 tak untuk lulus dalam akaun?Cam mana nak hafal format2 perakaunan kalau tak faham bab2 perakaunan??

  48. Jess,

    Sudah banyak tips2 diatas sana..

  49. salam,

    cg, saya sangat lemah dalam perakaunan ni…perekse gagal je..kertas 1 pon truk…banyak ketinggalan…bole listkan tajuk yng senang untuk lulus tak? supaya focus tajuk tu je dulu…tahun ni spm…artikel kat atas xleh bukak..

    terima kasih

  50. Ali,

    Banyakkan latih tubi Kertas 1.
    Topik paling penting perlu dikuasai ialah Penyata Kewangan dengan pelarasan. Cuba kuasai topik2 mudah sebanyak mungkin.

    Cuba ke TIPS PEPERIKSAAN (KLIK)

  51. Cikgu nak tanya tentang apakah topik yg penting utk ujian pertengahan ting5?

  52. MunChing,

    Semua topik penting… cuba kuasai semya topik2 yang telah dipelajar.. jangan tumpu kepada topik2 tertentu saja.

  53. Cikgu,saya calon spm tahun ni dan merupakan pelajar kelas akaun. Saya sukakan subjek akaun namun apabila exam,saya selalu dapat markah cukup makan ataupun gagal. Dapat ke saya menguasai su jek akaun ni supaya dapat score untuk result spm nanti? Ada apa2 tips tak?

  54. Diana,

    Masih belum terlambat. Tingkat usaha, buat latihan yang diberi, fokus pada guru ajar, sentiasa bertanyakan kawan @ guru. Ingat format, item pelarasan dan langkah2 penyelesaian setiap topik. Sediakan senarai semak topik2 –> cuba kuasai sebanyak mungkin topik2 yang ada… semakin banyak topik dikuasai.. semakin hampir dengan A+.

  55. Apa soalan popular akaun dlm spm?

  56. Lcrajms,

    Semua topik ada kemungkinan masuk… jadi cuba kuasai sebanyak mungkin… semakin banyak topik yang dikuasai.. semakin hampir dengan A+

  57. cikgu.. boleh beri saya cara mudah untuk hafal akaun perdangangan dan untung rugi yang kssm

  58. Daneil,

    FAHAMI setiap item ikut komponen masing2… cth:
    1. JUALAN BERSIH –> Jualan (-) Pukangan jualan
    2. KOS JUALAN –>
    3. UNTUNG KASAR = JB – KJ
    4. HASIL
    5. BELANJA
    6. UNTUNG BERSIH = UK + H – B

  59. Mohamad Aimil B Mohamad Arif

    Assalammualaikum cikgu, saya Aimil. Saya sekarang salah seorang calon SPM2018 dan saya mengambil subjek Prinsip Perakaunan. Masa saya Form4 saya tidak mengambil subjek Prinsip Perakaunan kerana merasakan ianya tidak berkaitan dengan kerjaya yang saya ingini. Bila saya masuk Form5 baru saya mula minat nak belajar akaun. Boleh cikgu kongsikan tips2 untuk lulus seperti soalan2 yang wajib kuasai. Saya mendapat keputusan 15% pada peperiksaan bulan Mac dan 36% pada peperiksaan pertengahan tahun saya untuk subjek Prinsip Perakaunan. Terima kasih cikgu 🙂 .

  60. Waalaikumussalam Aimil,

    Tipsnya mudah sahaja… ikut apa yang cikgu sekolah suruh.. buat latihan yang diberi.. terus bertanya apabila tidah faham… jangan sekali2 ponteng jelas cikgu.. kerana saya percaya cikgu sekolah telah merancang sebaik mungkin supaya pelajarnya lulus dengan cemerlang.

  61. Assalam cikgu,
    Sy skrg nih f4..sy tlah brpindh skolah krn result pt3 saya agak elok..sy amik aliran akaun sbb skolh sy xsdiakn..yg jdi masalahnya..sy msuk skolh bru dan mreka sudah bljr srba sdikit..sy tak brp nk phm..sy tnya kwn sy..dy ckp tu bljr time khb prniagaan dan keusahawanan..tpi..sy amik pertanian..jdi mcmmna sy nk catch up?? Perlu ke sy study blik f3..ataupun cg ada nota ringkas yg mdh difahami??? ??

  62. MiaBella, waalaikumussalam.

    Tak mengapa ambil pertanian.. yang penting fokus pada apa yang cikgu ajar (tidak perlu belajar yang ting 3).. jika tidak faham terus tanya cikgu… nota yang terbaik rujuk buku teks.

  63. Cikgu,apa topik topik Yang wajib ye dlm exam akaun SPM?

  64. Aida,

    Semua topik ada kemungkinan masuk spm… tiada yang WAJIB … semuanya HARUS.

  65. cikgu ada nota untuk form 4 paling latest. nota padat or nota ringkas

  66. Adib,

    Sebaik2nya nota kita buat sendiri berpandukan buku teks dan tunjuk ajar guru disekolah.

  67. Assalam cikgu. Saya telah ambil spm aliran sains pada 1997. Bagaimana cara saya nak ambil spm perakaunan berkembar LCCI tahun 2020? Adakah saya perlu ambil subjek akaun sahaja tanpa ambil subjek BM dan English? Adakah spm akaun yg baru ini mewajibkkan saya buat tugasan dan jika saya x buat tugasan kertas tesebut tetapi saya lulus kertas perakaunan lain dlm spm,adakah saya layak dapat sijil LCCI level 2 itu?
    Tq

  68. Ahmad, waalaikumussalam..

    Jika betul2 berminat bidang perakaunan.. adalah lebih baik terus ikuti program profesional LCCI @ CAT-ACCA..

    Bagi calon persendirian… calon mesti menduduki Kertas 1, Kertas 2 dan Kertas 4 (Tugasan Projek Mini).
    # mengenai BI perlu ambil @ tidak… saya tidak pasti.. kena rujuk pihak LCCI.

  69. assalamualaikum cikgu…saya pelajar kelas sains tingkatan5…saya merancang untuk mengambil stpm dlm bidang perakaunan..sebab mula tertarik semenjak mendengar tentang perakaunan daripada rakan2.saya juga merancang untuk mengambil tusyen perakaunan sepanjang saya ditingkatan6…rasanya adakah ini keputusan yang baik?jika saya gagal masih berpeluangkah saya untuk melanjutkan pelajaran dalam bidng perakaunan di IPT kelak?

  70. assalamualaikum cikgu..bagaimana saya hendak dapatkan sijil LCCI jika saya baru mendalami bdng perakaunan di stpm?seblum ni saya kelas sains…

  71. Niqz, waalaikumussalam.

    1. Jika betul2 minat bidang perakaunan.. maka langkah tersebut adalah tepat…. jika gagal.. maka peluangnya agak tipis. Yang penting berusaha bersungguh2.. InsyaAllah berjaya.
    2. Tidak perlu lagi ambil LCCI.. teruskan dengan tingkatan 6 –> Ijazah @ ACCA

    Sila layari Kerjaya Bidang Perakaunan disini
    https://cgnarzuki.com/motivasi-kerjaya/kerjaya/

  72. terima kasih cikgu…saya akan buat dengan bersungguh-sungguh…semoga dipermudahkan…Aminn

  73. assalamualaikum cikgu,
    saya adalah pelajar SPM yang langsung tidak berminat dalam prinsip perakaunan namun saya telah dimasukkan dalam kategori ini semasa di tingkatan 4 .Saya mahukan semua subjek saya tiada gred yang rendah.Oleh kerana saya sering mendapat gagal dalam subjek ini,ia telah merosakkan gred saya.Saya perlukan bantuan cikgu untuk dapatkan markah cemerlang dalam subjek ini.Bagaimana caranya cikgu untuk saya jadi lebih berminat dan mahir dalam bidang ini?

  74. Dalini, waalaikumussalam.

    Pertama sekali kena pupuk MINAT… lihat peluang2 kerjaya dalam bidang perakaunan.
    Perakaunan adalah ilmu kemahiran.. yang memerlukan latihan dan tunjukajar berterusan. Maka untuk cemerlang –> mesti sentiasa dampingi guru akaun sekolah.. buat latihan yang diberi dan terus bertanya kawan @ guru jika ada masalah.

  75. Cikgu.Saya sering gagal dalam prinsip perakaunan.Saya target credit pada spm.Macam mana saya boleh lakukan dan apa silibus yang patut saya fokus

  76. Azinesh,

    Saya sasarkan 60% untuk kredit.
    1. Latih tubi soalan Kertas 1 : betul sekurang2 20/40 = 10%
    2. Kertas 3 : kebanyakan pelajar telah memperolehi sekurang2nya 18%
    3. Kertas 2 : hanya perlu target 32%.. bersamaan 53/100 markah.
    # target setiap soalan sekurang2nya 10 @ 11 markah –> hanya ingat format dan pelarasan yang mudah2 sahaja.

  77. Cikgu,adakah saya sudah tk sempat ambil subjek prinsip perakaunan ketika spm kerana di tingkatan 4 saya tk ambil prinsip perakaunan dan saya ingin menjadi seorang akauntant.Akhir,jika saya tak ambil prinsip perakaunan,adakah saya kemungkinan menjadi akauntant?

  78. Susan,

    Masih lagi sempat… asalkan betul2 ingin berusaha untuk menguasainya.

  79. Assalam cg saya pelajar sns tulin Di ting4 saya ingin bertukar kepada PA tetapi tiada apa apa pengetahuan tentang perakaunan… malah kelas perakaunan sekarang sudah laju beberapa bab dha saya tertinggal beberapa bab sebelum… adakah pada cg sempat atau tidak saya mahu study dah score A untuk spm?

  80. Lina, waalaikumussalam..

    InayaAllah.. boleh… jika ada keinginan dan kesungguhan.
    Ada beberapa orang pelajar cgu sebelum ini… semasa di Tingkatan 5.. baru ambil Prinsip Perakaunan.. masih mampu memperolehi A masa SPM.

  81. Cg pada pendapat cg untuk Student f4 yg tk tahu ape ape tentang acc sbb dia dari kelas sns tulin nk tukar ke acc murah tk untuk fhm kan konsep acc untuk spm nanti cg?

  82. Ad,

    Asalkan ada KEINGINAN, USAHA dan KESUNGGUHAN, InsyaAllah masih boleh skor SPM nanti.

  83. Assalamualaikum cikgu , boleh saya tahu tajuk-tajuk yang mempunyai 10 markah ke atas untuk bahagian B dalam suatu peperiksaan ?

  84. Waalaikumussalam.
    Semua tajuk boleh digubal untuk jadikan 10 markah keatas..

  85. Assalamualaikum cikgu

    macam mana kita nak faham pelarasan – pelarasan tu ?

  86. Waalaikumussalam.
    1. Kena tahu jenis2 pelarasan yang ada. Cuba Kuasaiya satu persatu. Antaranya :
    # pelarasan Hasil Dan Belanja
    # pelarasan susut nilai
    # pelarasan hutang lapuk
    # pelarasan PHR
    # pelarasan ambilan
    # pembetulan kesilapan

    2. Dapat kenalpasti 2 akaun yang terlibat dengan pelarasan tersebut.
    3. Dapat kenalpasti operasi tambah @ tolak bagi setiap akaun pelarasan tersebut.
    4. Dapat kenalpasti akaun yang terlibat dengan pelarasan tersebut –> samaada Hasil, Belanja, Aset semasa, Aset bukan semasa, Liabiliti semasa Liabiliti bukan semasa @ Ekuiti pemilik

    CARA CEPAT UNTUK FAHAM:
    1. Buat latihan yang cikgu sekolah beri.
    2. Terus BERTANYA jika ada yang tidak FAHAM.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

wp-puzzle.com logo

Content Protected Using Blog Protector Plugin By: Make Money.