Pelajar SPM 2007

SMK DATO’ MAHMUD PADUKA RAJA (2) TANAH MERAH KELANTAN

TINGKATAN 5 AURUM 2007

1 MOHAMAD RIZWAN B. MOHD NAWI – UITM DIPLOMA PENGURUSAN HOTEL – ISM PENGURUSAN HOTEL
2 MOHD FIRDAUS B IBRAHIM – UM ASASI SAINS HAYAT – ISM PERUBATAN MESIR
3 MOHD ROZAIMI B. MOHAMED @ AHMAD – KPTM DIPLOMA PENGURUSAN PERNIAGAAN
4 MOHD SHAIFUL B. YASIN – UITM DIPLOMA PERAKAUNAN – ISM PERAKAUNAN UiTM
5 MUHAMMAD ZAKUAN ARIFF B. MOHD ZAIDI – MATRIK SAINS HAYAT – ISM KIMIA INDUSTRI DAN PERSEKITARAN
6 HARNIZA HANIS BT. CHE RAZAK – KIST
7 MUNIRAH BT. MAT RIPING – UiTM DIPLOMA PERAKAUNAN – ISM PERAKAUNAN UiTM
8 NAWWAR AYUNI BT. KAMARUZAMAN – MSU DIPLOMA UKUR BAHAN – ISM UKUR BAHAN MSU
9 NOOR NABILAH BT. ABDULLAH – UTM DIPLOMA UKUR TANAH – ISM UKUR TANAH UTM
10 NORAIDAH BT. HAMAT – MATRIK PERAKAUNAN GOPENG – ISM EKONOMI UiTM
11 NORNAJIEHAH BT. AWANG – MATRIK SAINS KEDAH – ISM PARAMEDIK UKM
12 NUR RUBIAAH BT. AWANG – DIP. KEJURURAWATAN – JURURAWAT SABAH
13 NUR HIDAYAH BT. ROSLEE – MATRIK AKAUN PERLIS
14 NURU IMANINI BT. MOHD FAUZI – MATRIK SAINS PERLIS
15 NURUL AMIRA BT. MOHAMMAD – MATRIK AKAUN GOPENG – ISM PERAKAUNAN
16 SITI ALDAWIAH BT CHE ALI – POLITEKNIK DIP ICT – ISM ICT
17 SITI ZUBAIDAH BT. MOHAMED – UiTM DIPLOMA KEJURURAWATAN – JURURAWAT PPUM

TINGKATAN 5 SILIKON 2007

1 MOHAMED FAIZ FAZLY B. MOHAMED ROZANI – ISM EKONOMI UUM
2 MOHD RAIMI AFANDI BIN RAMLI – TINGKATAN 6 – ISM PENDIDIKAN SAINS SUKAN UPSI
3 NOOR HAMIZA BINTI HAMZAH – MASTER SKILL
4 NOOR SHARIZAN BINTI MOHD ZAIN
5 NOR ASMAWATI BINTI AB. RAHIM – TINGKATAN 6
6 NOR HASLIZA BINTI SAADUN – ISM PERAKAUNAN UMT
7 NORAINI BINTI AHMAD SANAWI
8 NUR ATIQAH BINTI MOHD RAPIZAL
9 NURUL AIN BINTI RAHIM – POLITEKNIK SIJIL ICT
10 NURUL FATIHAH BINTI SAAT – POLITEKNIK
11 ROZIMAH BINTI AZMI – POLITENIK DIPLOMA PERAKAUNAN – ISM PERAKAUNAN UNiSZA
12 SUHANA BT MAT IDRIS – MARTIK AKAUN PERLIS – ISM PENGURUSAN PERNIAGAAN UiTM

  1. mohd firdaus bin ibrahim

    semekom ckgu..hehee sesaje jek nie ni..dtg mlawat..hehee

  2. salam, kalau ada masa tu datang2lah melawat sini, ajak kawan2 sekali, ….. bolehlah Cg bertanyakan khabar dan mengikuti perkembangan anda semua. Semoga pembelajaran anda di Asasi UM berjalan dengan lancar. Ok, Semoga Berjaya.

  3. hye….cikgu saya nak tnya mcm mana nk kurgkan stress sekiranyer kita nak mengambil peperiksaan yg pnting?

  4. Siti Zubaidah,

    Terdapat nota berkaitan dengan MENANGANI MASALAH STRESS. Semoga ianya dapat membantu CT mencari penyelesaian bagi mengurangkan rasa stress.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    KEBERANIAN

    “Orang bijak yang terperangkap dalam ribut tidak berdoa supaya diselamatkan dari bahaya, tetapi berdoa supaya disisihkan dari ketakutan. Sebenarnya ribut dalam diri yang membahayakan dirinya, dan bukan ribut diluar”.

    Stress beganding erat dengan ketakutan.Takut kegagalan, takut dalam pengharapan, takut perubahan, takut keseorangan, takut imag diri yang tidak baik, takut kejayaan, takut akan tidak dapat melakukan sesuatu adalah di antara bermacam-macam jenis takut. Takut tidak dapat melakukan sesuatu ada kalanya menghalang seseorang itu memulakan sebarang usaha. Penawar paling baik kepada takut tidak dapat melakukan sesuatu ialah dengan terus melakukannya.

    Takut seperti juga stress ada positif dan ada negetifnya. Langkah pertama kepada pengawalan stress ialah keberanian, berani untuk menerima perasaan takut dan mengawal atau menakluki ketakutan itu. Bila berhadapan dengan ketakutan adalah lebih wajar mengambil kira hakikat/realiti dan bukan dogengan atau kebimbangan yang tidak realistik.

    PERASAAN

    Adakalanya bukanlah sangat sesuatu yang berlaku yang mencetuskan stress tetapi perasaan yang terbangkit oleh peristiwa tersebut yang mendatangkan stress kepada seseorang.

    EXPRESSI

    Kawan yang paling bernilai adalah mereka yang boleh mendengar dengan baik. Memendam rasa dan kebimbangan akan menyuburkan lagi stress. Dengan melahirkan kebimbangan atau ketakutan adalah langkah pertama membolehkan diri berhadapan dengan stress, mengawalnya dan seterusnya melepaskan stress tersebut.

    Berhadapanlah dengan stress, dengan becakap, menulis, menyayikannya, ketawa, menangis dan lain-lain lagi. Cara ini membantu kerana dengan melahirkannya, akan menjelaskan dan meletakkannya sesuatu konflik kepada perpektif yang lebih objektif. Ekspresi menggalakan penyembuhan.

    Menulisnya boleh membuatkan yang subjektif lebih objektif, yang tak sedar di bawa kepada kesedaran dan yang tak terlahir kepada yang dilahirkan. Tulis tampa tapisan, bebas, berterusan dan tampa kritikan. Selepas itu simpan kertas itu ditempat yang selamat, dan analisanya secara objektif tampa terlalu beremosi, 1 jam, sehari atau seminggu selepas itu.

    Satu lagi cara ialah dengan menulis diari stress setiap hari. Dengan cara ini kita akan lebih peka akan pertalian pemikiran dan perasaan kita dan seterusnya dapat memperbaiki bentuk-bentuk pemikiran dan perasaan yang negatif.

    SAHABAT

    Perkongsian masalah dengan sahabat akan menggandakan keseronokkan dan mengurangkan penderitaan. Setiap kita mengalami kesukaran kehidupan yang membolehkan kita berkongsi cara-cara penyelesaian. Hujan tidak menimpa ke atas bumbung rumah kita seorang sahaja. Pengasingan dan kesunyian boleh menukar perpektif keatas masalah menyebabkan masalah itu dirasai lebih berat.

    SOKONGAN

    “Seseorang itu merasa sunyi kerana ia cenderung membina pagar dari membina jambatan”. Sokongan dari keluarga, kawan-kawan, ahli komuniti, profesional dan pertubuhan kebajikan boleh meringankan stress yang terhasil dari krisis kehidupan yang besar.

    BERTINDAK

    Kita hanya mendapat imbuhan dalam hidup ini dengan bertindak. Pengalaman stress memerlukan reaksi. Dalam banyak hal reaksi ini ialah “lawan atau lari”. Dengan lain perkataan kita mengatasi masalah dengan tektik lawan iaitu berkonfrontasi, bersikap asertif dan positif, atau dengan mengunakan taktik lari iaitu mengelak, relak dan tidak mengindahkannya. Selain dari lawan dan lari reaksi ketiga yang mungkin terjadi ialah terus kaku. Reaksi kaku yang biasa dimanifestasikan ialah panik, anxieti, keraguan, melenggahkan kerja, dan bersikap “kalau lah…..”.

    Jadi bila berdepan dengan stress, dari terus berada dalam keadaan gelisah dan kebimbangan, adalah lebih baik mengarah diri untuk memikirkan “Apakah yang boleh saya lakukan sekarang ini untuk mengurangkan stress?” Dan kita akan sedar bahawa selepas 15 min melakukan apa yang sepatutnya kita lakukan, kita akan makin hampir dengan penyelesaian. Dengan melenggahkan penyelesaian beban stress akan terkumpul dan adakalanya menjadi kronik.

    LANGKAH DEMI LANGKAH

    Semasa mengalami stress perkara yang perlu dikerjakan akan dirasai begitu besar dan sukar. Jika kita memikirkan secara keseluruhannya maka kita mungkin sukar untuk memulakan usaha kita. Jadi rancangkan tugas dan tanggungjawab anda kepada bahagian-bahagian yang kecil dan lakukan serta bereskan satu persatu.

    Buatkan senarai mengikut kepentingan kerja dan buat satu persatu mengikut kadar yang kita mampu. Mungkin untuk setiap senarai kerja yang kita mampu bereskan kita boleh menghadiahkan diri kita dengan sesuatu yang kita idam-idamkan. Langkah ini adalah baik untuk terus menggalakkan usaha kerana ia akan mengukuhkan semangat kita untuk mengulangi kejayaan yang sama atau yang lebih baik.

    MENUKAR PERSPEKTIF

    Sesuatu masalah ada lebih dari satu penyelesaian. Cari pendapat baru, sudut baru, pemerhatian yang lebih teliti, mejauhkan diri dengan cara melihat masalah kita itu dari kedudukan orang lain adalah di antara permainan minda yang boleh membantu mengawal stress. Ketawa, relaks, senaman, meditasi,sembahyang, komunikasi, hiburan, persahabatan adalah cara-cara praktikal untuk mengurangkan stress.

    MENGELUARKAN PELUH

    Bersenam adalah cara yang sangat penting dalam melegakan stress yang terkumpul.
    Aktiviti fizikal juga dalam kadar yang berat dan sederhana berat akan membuat badan kita mengeluarkan hormon endorfin, yang seakan sama dengan morfin. Oleh kerana ia dikeluarkan dari dalam badan dengan kadar yang terkawal dan bersesuaian maka ia banyak mendatangkan rasa kelegaan dan akan mengukuhkan semangat seseorang untuk meneruskan aktiviti fizikalnya itu.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

  5. salam ckgu..wah…page dah bru…lama dh xbka..anyway mmg smat la ckgu page bru nih…

  6. eh…pook klih mano 2?haha

  7. Qwe,

    Tq, sekali sekala jengok2 ke sini. Camna belajar di matrik ….. teruskan berusaha, semoga berjaya.

  8. bljar mtrix ok jgk la stakt nih,suasana mcm kat sek lgi cma proses pembljran byk kna backup sdiri.noraidah n amira ambik akaun,1kolej nga sya.dia ryk ok jgk la ngaji akaun sbb smua sbjek msih lg dlm bm.aizat plop dia ambk bisnes stdy kat kptm bangi.dia kna ngaji akaun plop.dio ryk ssh sbb dlm bi.dio ryk nysal xambik akaun masa sek.. he4 mustakim pon supo jg,kat uitm mchang.,ado org ryk dia blh bt lejar phtu dia berdikir dlam tutor sbb siap awl..haha

  9. Baguslah kalu begitu, semoga u all terus berjaya. Kalau ada apa-apa masalah bagitau dia orang supaya hubungi Cg di sini, manalah tau kot-kot Cg boleh bantu.

  10. bereh ckgu,agknya diorg xtau kot blog ckgu,nati sya gtau

  11. Suruh dia orang Search aje “cg narzuki online” pasti jumpa, ada satu tu saja atas dunia ni.

    Qwe, walaupun ambil matrik sains hayat, ilmu akaun belajar dulu tu jangan di lupa, kerana bila sambung Ijazah nanti akan ada 1 paper akaun kena ambil walaupun buat medik atau apa-apa aje.

  12. haha ada 1 jah atas dunia?haha3 kna ambik jgk?alamak…byk xigt la ckgu sbb byk lupa laa

  13. eee..bestnyerr cikgu ni..skola aku xde cikgu yg ada blog yg support utk student..hehee..
    somebody help me!!!
    mcm mna nak urus masa belajar n rekreasi..perlu kew kna tidur ptg?tp klu aku x tdur ptg mlas nk bljr mlm teruss..

  14. Shukree,

    TQ, sila rujuk panduan2 yang dipetik daripada Pakar2 Motivasi di halaman Kemahiran Belajar sebagai panduan anda.

  15. salam cg,harniza kt ILP skang buke KIST,hk KIST nyer Rubiaah..
    ayuni kt MSU buat farmasi, aldawiyah buat sijil kt politeknk kos ICT..comel lar blog cg…hehehehe

  16. Aidah,

    Salam, terima kasih di atas maklumat tersebut, nanti Cg akan kemaskini. Cg doakan semoga kalian semua akan terus berjaya. …TQ.

  17. SITI NAZIRA (naa)

    hye cg, salam…
    mst cikgu x ingt sy, sy da tgalkn dmpr2 sjk 2006, pndah msuk mrsm.
    anyway, hapy 2 see cg kt cnie, n tkejut jgk,,nmpk kwn2 lme.
    juz want to wish, all the best 2 all my frens n tq sir for all the effort that u’ve made, “Life is a journey and your words have been a guiding light throughout. thank you, sir.”

  18. Siti Nazira,

    Cg doakan semoga Naa juga akan terus berjaya.

  19. salm ckgu..
    bleh x tlg sy jwb soalan ni..
    Pe tujuan pelabur ingin berada di papan utama n papan kedua di bursa saham..
    pning dh ckgu..xjupo cri..

  20. Fatihah,
    Sila rujuk email, nanti Cg bagi cadangan jawapannya.

  21. salam…saya zakuan dari UMT he3 lamo doh xjenguk page akaun cikgu huhuhu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Content Protected Using Blog Protector Plugin By: Make Money.