KUIZ KSSM

 


  1. che murad osman

    soalan kuiz no 21. moda kedai runcit.jawapan rm31950.tetapi tiada ada dalam pilihan a b c d…cuba cikgu narzuki kira sekali lagi .

  2. Che Murad,

    Modul 2 : No 21 :Jawapannya B 31850

    Komisen belum terperoleh = Komisen diterima terdahulu –> Liabiliti Semasa

  3. Che murad bin Osman

    Salam cikgu Narzuki,
    Saya, Che Murad Osman.membership saya expired. Saya nak renew membership.
    I dah bank in melaui Atm rm10 hari ini (21.9.17) jam 8.52am.

    Saya berharap mendapat kelulusan tuan.

    Sila hubungi saya melalui handphone/ whatapps no.
    012-4053494 saja,sebab saya dah lama tak pakai facebook/email.

    Sekian terima kasih.

  4. Assalamulaikum cikgu Narzuki, quiz tu ada tulis nombor maktab…nk tulis apa tu cikgu?

  5. Ammar, waalaikumussalam.

    Tulis saja apa2 nombor..

  6. Baik cikgu terima kasih cikgu

  7. Assalamulaikum cikgu ,Dia suh sediakan akaun pengeluaran

    Cikgu , 70% dripada belanja pembaikan kilang dipindahkan ke akaun lengkapan .

    30% msuk ke akaun pengeluaran kan cikgu?

  8. Ammar, waalaikumussalam.

    ya.
    Belanja pembaikan kilang 30% –> Kos Overhed

  9. Oo…terima kasih cikgu

  10. Assalamulaikum cikgu… cikgu saya nak tanya kalau kutipan cek daripada akaun belum terima tu letak debit ka kredit cikgu? Di akaun kawalan belum terima…dan kenapa cikgu?

  11. Cikgu saya nak tanya , kenapa pembayaran kepada abb perlu letak di debit akaun kawalan belum bayar cikgu?

  12. Ammar, waalaikumussalam.

    1. ABT –> ASET .. Debit (+)… Kredit (-)

    Jika kita terima cek daripada ABT.. maka baki hutangnya BERKURANG –> KREDIT

    2. ABB –> LIABILITI .. Debit (-)… Kredit (+)

    Jika kita bayar kepada ABB.. maka baki hutang kita BERKURANG –> DEBIT

  13. Oo.. alhamdulillah ?? faham cikgu… terima kasih cikgu… cikgu saya nak tanya kalau baki akhir ..dia tulis …baki debit lejar belian Dan baki kredit lejar belian… Kenapa dia tak letak di debit dan kredit cikgu? Maksudnya kenapa yang debit di kredit Dan yang kredit di debit cikgu?

  14. Ammar,

    Apabila disebut BAKI… maka ianya merujuk kepada BAKI B/B.

    Cth.. 31 Disember 2021
    baki debit Lejar Jualan (ABT)

    maka dalam ABT
    …………… Kt Baki h/b xxx
    Dt Baki bb xxx

    Saya sarangkan.. kita tulis DT: BAKI B/B.. dibawah JUMLAH dahulu … kemudian baru KT: BAKI H/B

  15. Oo.. baik cikgu… Terima kasih cikgu

  16. Assalamulaikum cikgu ,
    Apa maksud susut nilai mengikut kaedah ansuran tetap cikgu?… Sama maksud atas kos ka cikgu?

  17. Ammar,waalaikumussalam.

    Kaedah Susut Nilai :
    1. Garis Lurus = atas Kos = Ansuran tetap
    2. Baki berkurangan = atas Nilai Buku

  18. Oo.. alhamdulillah ?? faham cikgu… Terima kasih cikgu

  19. Assalamulaikum cikgu, saya nak tanya macam mana nak tengok tempoh perakaunan cikgu? … Contohnya macam kita tahu tempoh satu bulan tu cikgu…macam kalau 1/3/2021 tu dikira satu bulan ..kalau 15 /3/2021 dikira bulan seterusnya ka cikgu? Saya kurang faham nak kira tu cikgu

  20. Ammar, waalaikumussalam.

    Asasnya > 15 hari –> kira 1 bulan.

    # walaubagaimanapun kena rujuk penyataan dalam soalan tersebut.

  21. Oo… contoh cikgu kalau macam tarikh tutup perakaunan 31 Disember 2021
    Faedah atas ambilan 100 1/6/2021
    Maksudnya 100×10%×5/12?
    Kalau contoh yang kedua
    Faedah atas ambilan 100 15/6/2021
    100×10%×6/12?

  22. Assalamulaikum cikgu, maaf cikgu…
    Saya nak tanya apa maksud pindahan kredit di penyata bank cikgu?

  23. Ammar, waalaikumussalam..

    1/6 –> 31/12 = 7 bulan
    Asasnya 15/6 –> 31/6 = > 15 hari .. maka dikira 1 bulan juga unyuk bulan 6..
    100 X 10% X 7/12

    Pindahan kredit = transfer terus ke akaun bank.
    Rujuk Penyata Bank..
    jika di sebelah Debit –> WANG KELUAR/BAYAR.
    jika kredit –> WANG MASUK/TERIMA

  24. Ooo…baik cikgu faham cikgu… terima kasih cikgu

  25. Minta maaf cikgu saya nak tanya kalau soalan tak bagi baki h/b akaun yuran belum terperoleh tu mcm mana nk cari cikgu?

  26. Ammar,

    Jika tidak diberi nilai baki tersebut.. dikira tiada baki.

    # lain kali kemukakan soalan ikut TAJUK2 yang telah disediakan disebelah kiri..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

wp-puzzle.com logo

Content Protected Using Blog Protector Plugin By: Make Money.