TUGASAN KERJA KURSUS 3756/3 PRINSIP PERAKAUNAN SPM2020

# PASSWORD –> Rujuk Ketua Pentaksir Negeri /Kawasan / Guru Akaun sekolah masing2.

# Sumber : Portal Lembaga Peperiksaan

 

Posted on March 3, 2020, in Uncategorized. Bookmark the permalink. 202 Comments.

  1. Cikgu apa password?

  2. Kalai,

    Maaf, Kena rujuk Ketua Pentaksir Negeri @ Kawasan masing2.. untuk dapatkan pasword tersebut.

  3. salam,kalau ada sesiapa ada password utk selangor bole share x?sy punya ckg tgh cuti bersalin..

  4. Aiman,

    Rujuk guru sekolah anda… tugasan perlu dibuat secara terbimbing oleh guru sekolah.. kena dengar taklimat dan arahan daripada beliau terlebih dahulu… tidak boleh buat ikut pandai sendiri.. nanti tidak memenuhi kehendak Ketua Pentansir Negeri masing2…

  5. bagi password cikgu

  6. Chee,

    Password.. sila rujuk guru sekolah masing2..

  7. Ape password….saya tak dpt

  8. Veha,

    Password.. rujuk Ketua Pentaksir Negeri / Kawasan / Guru sekolah masing2.

  9. salam.

    tuan salah attch file dgn link diberikan.. terbalik…

  10. Amri..

    Terima kasih..

  11. untuk lampiran D, bagaimana rekod rekod penggunaan gelanggang? kami perlu rekod dengan rujukan urus niaga? nombor di bawah A B C adalah apa?

  12. Tia,

    Tetapkan sendiri… gelanggan A, B, C.. –> bilangan jam orang sewa gelanggang kita.

    # Rujuk taklimat oleh guru akaun sekolah masing2.

  13. dalam akaun penerimaan dan pembayaran, kedua-dua catatan urus niaga bank dan tunai rekod dalam column yang sama ke? perlukah catatan kontra rekod dalam akaun penerimaan dan pembayaran?

  14. Tia,

    Pada pandangan saya.. oleh kerana tunai dan bank telah digabung dalam akaun tersebut.. maka buat catatan kontra @ tidak kesannya sama sahaja..
    # sila rujuk ketetapan guru sekolah @ ketua pentaksir kawasan masing2.

  15. Assalamualaikum cigku narzuki.. Saya adalah cikgu mengajar subjek akaun di pusat tuition.. Adakah boleh untuk saya dapatkan password berkenaan kerana tudent saya juga ada mintak panduan dari saya untuk membantu beri keterangan bagi kerja kursus mereka.. Saya tiada contact dr guru2 sekolah di tempat saya. Terima kasih

  16. Afiqah, waalaikumussalam..

    Maaf.. password tersebut ditetapkan oleh LPM.. jadi saya tidak boleh dedahkan kepada umum tanpa kebenaran LPM..
    Dalam melaksanakan tugasan kerja kursus tersebut beberapa ketetapan dan penyelarasan telah dibuat diperingkat negeri oleh Ketua Pentaksir… guru2 akaun sekolah terlebih dahulu akan menghadiri satu taklimat sebelum ianya disampaikan kepada pelajar.

    # saya çadangkan cikgu minta pelajar2 tersebut terus rujuk kepada guru sekolah masing2. Jika cikgu ajar tidak sama dengan ketetapan yang telah dibuat.. kemungkinan besar pelajar tersebut akan hilang markah.

  17. Cg.adakah pemilik dan pengurus itu adlh org yg same?

  18. Nurul,

    Bagi perniagaan biasa.. pemilik boleh jadi pengurus.
    Manakala bagi kelab –> pemilik adalah semua ahli kelab.

  19. cg,dalam pengenalan kita harus menceritakan sebb pemilihan kelab futsal ke sbb kenapa kita operasikn kelab futsal?

  20. Zulaikha,

    PENGENALAN.
    1. Latar belakang kelab.. rujuk dlm doalan.
    2. Nyatakan 2 sebab penubuhan kelab
    3. Nyatakan 1 kelebihan menjalankan aktiviti kelab
    4. Nyatakan 1 risiko yang mungkin dihadapi

  21. Cg. Risiko yg mungkin dihadapi dgn cabaran yg dihadapi adakah ianya sama?

  22. cikgu,untuk pengenalan berapa patah perkataan yg diperlukan?

  23. Cikgu, folio akaun 2020 ni ada suruh sediakan dokumen , salah satu ialah Slip Transaksi Perbankan Elektronik. Boleh bagi contoh tak? saya tak tahu yg mana ..

  24. Cikgu , folio akaun nanti kena sediakan invois dengan resit rasmi, kene buat asal ke salinan

  25. Nurul,
    Risiko dan cabaran –> tidak sama.

    Syahirah,
    Pengenalan –> Satu muka surat.

    Lili,
    1. Rujuk buku teks Tingkatan 4 m/s 76
    2. Salian @ asal bergantung kepada urusniga jualan @ belian..

  26. nak tanya untuk cek tak layan, adakah saya perlu ambil kira masa membuat penyata penyesuaian bank ?

  27. Cikgu,yg latar belakang tu kena salin ayat soalan ke?

  28. Did anyone got the password plz share ?

  29. Dophline,
    Ya.. sudah semestinya… kita telah rekod dalam JTT tetapi tidak dalam Penyata Bank.. maka –> PPB.

    Jlee,
    Ubahsuai sikit2 ikut kelab kita..

    Taffany,
    Semua guru sekolah telah diberi password oleh Ketua Pentaksir Negeri masing2..

  30. tapi JTT ialah menerima,cek terima telah jadi cek tak layan, adakah perlu membuat penyesuaian?

    sebab mengikut buku teks, kita perlu buat PBB. Itu yang saya keliru

  31. adakah tempahan khas gelanggangan ialah aset semasa?

  32. Mcm mne nk thu password kalau tk gi skolh ni…penerangan guru pon tk dek…lgi-lgi plak ade wabak mcm sekarng ni

  33. bagaimana rekod penyata bank daripada jurnal penerimaan tunai dan jurnal pembayaran tunai

  34. Dopline,
    Masa terima cek… kita terus rekod.. kita tidak tahu ianya layan @ tidak layan… maka kita rekod dahulu… pihak bank tidak rekod awal2 lagi sebab mereka tahu itu cek tak layan… itulah salah satu sebab kenapa PBB perlu disediakan..

    Tia,
    1. Tempahan –> Hasil
    2. Hanya rujuk lajur BANK

    Raidz,
    Rujuk guru sekolah masing2…

  35. Hi.. Apakah kesan inventori akhir jika ianya tinggi ataupun rendah terhadap kos jualan dan untung kasar?

  36. Cg Macam mana nak buat pelarasan kerana saya masih tidak faham arahan guru saya

  37. Maee,
    Rujuk Ak Perdagangan… cuba tambah nilai inventori akhir… lihat kesan keatas KJ & UK
    Kemudian cuba kurangkan nilai inventori akhir .. lihat kesan pada KJ & UK..

    Ikram,
    Jika tidak faham.. terus bertanya guru anda.. kerana beliau yang akan menilai kerja anda berdasarkan arahan beliau.

  38. soalan p dan q,
    apakah perbezaan antara mereka?
    kami perlu buat nisbah keberuntungan, kecairan dan kecekapan? tetapi kami hanya ada lebihan, tiada untung bersih, jadi guna nombor lebihan dan bukan sebaliknya untung bersih

  39. Tia,

    Lebihan (Kelab) = Untung Bersih ( Perniagaan)

  40. Cikgu untuk selesaikan tunai dibankkan adakah perlu dana awal ditambah dengan penerimaan tunai dan ditolak dengan pembayaran tunai?

  41. Aisyah,

    Untuk menentukan berapa nilai tunai yang sesuai di bankkan pada sesuatu tarikh tertentu:
    1. Kita tentu BAKI TUNAI DITANGAN yang ada pada TARIKH tersebut.
    2. Caranya : Jumlahkan BAKI AWAL TUNAI ditangan (+) PENERIMAAN TUNAI sehingga tarikh tersebut (-) PEMBAYARAN TUNAI sehingga tarikh tersebut.
    3. Daripada nilai BAKI TUNAI pada tarikh tersebut… baru kita dapat tentukan BERAPA NILAI yang SESUAI untuk DIBANKKAN..

  42. Hi ckg. Sy sdh byr Rm 10.00 untk jadi sebagai ahli melalui maybank2u dan sdh hntr e-mail. Tetapi sehingga skrg sy x dpt log in. Blh x ckg check dan bagi penjelasan.

  43. Ginaash,

    Hanya tunggu email makluman pengesahan berjaya didaftarkan.. terima kasih.

  44. Cikgu kalau bayar sewa dengan cek adakah ia penerimaan tunai?

  45. Pembayaran tunai*

  46. Ecah,

    Rujuk kepada KITA yang BAYAR atau KITA yang TERIMA cek tersebut.

    BAYAR –> Pembayaran
    TERIMA –> Penerimaan

  47. Cikgu bayar cek dengan sewa adakah ia perbelanjaan tunai?

  48. aslm cg,

    nk tnya sebab kelab futsal di kampung perlu ditubuhkan

  49. Lpstu kelebihan menjalankan aktiviti kelab ini dan risiko yg mungking dihadapi kelab ini

  50. Ecah,
    Bayar dengan cek –> TUNAi

    Tunai –> bayar dgn Tunai @ cek

    Yaa,
    Sebab2..kelebihan.. risiko —> boleh fikir sendiri.. asalkan ianya munasabah.

  51. Password untuk soalan Dan panduan berbeza ke?

  52. Emmanuel..

    Ya berbeza..

  53. Fatimahbtahmad

    Cikgu,
    Dalam akaun penerimaan dan pembayaran, Semua butir dari jurnal penerimaan dan pembayaran perlu pindah ke akaun penerimaan dan pembayaran atau ambil JUMLAH penerimaan dan pembayaran sahaja? Baki awal tunai dan Bank perlu dicampurkan sekali utk menjadi baki awal akaun penerimaan dan pembayaran?

  54. Fatimah,

    Ak Penerimaan dan Pembayaran bagi bulan berakhir 31 Mac 2020…. ianya merupakan ringkasan urus niaga yang dibentangkan pada hujung bulan/tahun … cth: catatan jualan ada byk dalam JTT… maka hanya tulis JUALAN xxx (jumlahkan)

    Baki awal = Tunai + Bank.

  55. Pagi Cikgu, soalan saya:
    1. perlu buat lejar dan imbangan duga utk semua akaun sebelum buat akaun penerimaan dan pembayaran?
    2. Buat penyata penyesuaian bank dahulu baru buat Akaun Penerimaan dan pembayaran atau sebaliknya? Sebab ikut susunan bahagian ialah buat lepas Penyata Kedudukan kewangan.
    3. Jika PPB buat sblm Ak penerimaan dan pembayaran. Maksudnya rekod Baki Bank PPB dlm Ak P&P bukan baki bank dari jurnal penerimaan dan Pembayaran.

    Terima kasih

  56. Ivy,

    1. Soalan tidak minta.
    2. Lepas… ikut soalan.
    3. Buat lepas.. Ak P & P.

  57. cikgu, dalam lampiran B, untuk tarikh2 tempahan khas, sewaannya bagaimana?

  58. Yana,

    Tetapkan sendiri kadar sewaan di LAMPIRAN C.. D.. terlebih dahulu..

  59. salam cikgu, nombor resit yang manakah yang saya perlu letak dalam dokumen perniagaan resit rasmi dan nama kelab futsal apabyang saya perlu letak?Untuk baucar pembayaran, saya perlu membayar kepada siapa sebenarnya? adakah saya boleh meletakkan nama sesiapa?

  60. cikgu, untuk keratan cek.Bagaimana saya mahu mengira baki akhir?

  61. Nazarudin,

    1. Bayangkan anda betul2 mengurus kelab tersebut..
    2. Sebelum lengkapkan URUSNIAGA.. terlebih dahulu lengkapkan Lampiran A, C, D… dimana nama2 perniagaan A, B, S, T.. perlu ditetapkan sendiri nama2 tersebut.
    Nombor siri untuk dokumen.. juga perlu tetapkan sendiri.. cuma pastikan nombor2 tersebut BERTURUTAN bagi dokumen yang dikeluarkan oleh kelab kita.
    3. Bayaran kepada SIAPA.. juga tetapkan sendiri.. asalkan munasabah.
    4. Baki akhir keratan cek… baki awal + penerimaan (rujuk jurnal penerimaan) – pembayaran = BAKI AKHIR.
    # rujuk tarikh2 urusniaga sebelum cek tersebut dikeluarkan.

  62. Nabil Al Aizad

    Cikgu, macam mana nak kira tunai dibankan
    RM______

  63. Nabil,

    Hanya rujuk lajur BANK.
    Baki awal + Penerimaan – Pembayaran = Baki Akhir

  64. Cg, 18 _ 31 Mac perlu ada rekod penggunaan gelanggang? Tempoh ini adalah tempoh Peraturan Kawalan pergerakan. Gelanggang perlu ditutup.

  65. Lin,

    Abaikan PKP..
    Ianya boleh dijadikan salah satu RISIKO dalam bahagian PENGENALAN.

  66. assalam cg nk tanya kalau mengeluarkan invois kad inventori tu kena letak harga kos seunit atau harga kita sendiri ?

  67. Sarah, waalaukumussalam..

    Dalam Kad Inventori… semua guna HARGA KOS SEUNIT… sama ada Keluar @ Masuk.
    Tujuan Kad Inventori –> untuk menilai Inventori Akhir berdasarkan NILAI KOS.

  68. Fatimahbtahmad

    Cikgu,
    utk jurnal penerimaan atau pembayaran, tunai dibankkan perlukah di masukkan dalam lajur analisis akaun akaun lain seperti terima wang dari Perniagaan B masuk dalam lajur ABT?

  69. Cikgu untuk kerja kursus pkk tu Bank dengan Tunai amaun Dia macam mana nak Kira.?

  70. Fatimahbtahmad

    Cikgu,
    1. Cek tak laku Perniagaan A pada 7 Mac sepatutnya tak masuk dalam penyata Bank tetapi mengapa dalam penyata Bank disediakan ruangan untuknya. 2.buku Cek dan faedah atas simpanan dalam penyata Bank perlukah dimasuk dalam akaun pendapatan dan perbelanjaan? Terima Kasih.

  71. cikgu?apakah tujuan penubuhan kelab futsal yang boleh tulis?

  72. Fatimah,
    1. Tidak.. rekod kontra seperti dalam BT
    2. Tarikh urusniaga.. tidak semestinya sama tarikh di Penyata Bank..
    3. Jika PPB.. guna kaedah Tanpa kemakini BT.. maka tidak perlu rekod.

    Kelvin,
    Untuk rahu baki akhir Tunai dan Vank.. saya cadangkan buka Ak Tunai dan Ak Bank.

    Hassin,
    Macam2 boleh tulis…. cuba fikirkan kenapa kita buka/tubuh kelab futsal tersebut..

  73. cikgu?apa risiko yang mungkin dihadapi jika penubuhan kelab futsal?saya takde idea langsung

  74. Fatimahbtahmad

    Cikgu,
    Kalau Cek tak laku tidak direkod dalam penyata Bank maka penyata Bank terlebih satu baris.

  75. Suppa,
    Contohnya – PKP,

    Fatimah,
    Ada pembetulan dalam Penyata Bank… 31 Deposit –> dikeluarkan. Dan tarikh2 berkaitan PPB juga diperbetulkan..
    4 (a) 7 Mac –> 29 Mac
    4 (b) 29 Mac –> 28 Mac

  76. Cikgu Betul Tak saya kira max Penggunaan gelanggan macam ni

    Cth Hari ahad 8-12 malam 16 jam satu court kalau 3 court = 48 jam max Jumlah
    So kalau Saya letak 40 jam Takpa ka?

  77. Cikgu kalau Tunai dibankkan kira macam ni buleh tak

    Jumlah penerimaan – Jumlah Pembayaran
    Cth 9000 – 500 =8500

    Jadi Saya nak bank in 7500
    Yang Tinggai 1000

    Nak buat Mcm mana

  78. Cikgu, yang jualan tunai tu semua ikut sendiri ke?

  79. Kelvin,
    1. Boleh asalkan jangan lebih.
    2. Boleh..

    Wong,
    Ya.. pelajar tetapkan sendiri harga jualan secara tunai dan secara kredit..

  80. Cikgu baki bank dan Tunai di pkk ambik mana?

  81. Kelvin,

    Ambil daripada baki akhir Ak Tunai dan Ak Bank…. soalan tidak minta sediakan… tetapi saya cadangkan buka kedua2 akaun tersebut… ianya ringkas sahaja… masukkan baki awal… jumlah penerimaan drp JTT dan jumlah pembayaran drp JBT..

  82. cikgu, adakah baki akhir buku tunai sama seperti baki akhir di ak tunai dan ak bank??

  83. Cikgu kalau pkk kerja kursus saya tak imbang sebab apa?

    Catatan ke dalam jurnal Saya Betul
    Akaun kawalan pun betul

  84. Fara,
    Ya.. sama.. BT merupakan Ak Tunai & Ak Bank yang digabungkan sekali.

    Haikal,
    Ada banyak kemungkinan… antaranya: ada item yang tertinggal, silap kira, silap di item pelarasan… dll..
    Cuba semak satu persatu.

  85. Cikgu cadangan jangka pendek Dan cadangan jangka panjang boat macam mana?

  86. Cikgu , macam mana nak kira inventori akhir ?

  87. cikgu,masa nak kira tunai dibankan, jualan tunai barang niaga saya ada sen so nak bundar ke or biar

  88. Haikal,
    Kemukakan sekurang2nya 3 cadangan jangka pendek.. dan 3 cadangan jangka panjang.. cgu cadangkan buat dalam bentuk 1 isi 1 perenggang. Cth: j/pendek.. lakukan promosi.. kemudian huraikan sedikit tentang promosi yang hendak dibuat.

    Syamimi,
    Lengkapkan Kad Inventori ke empat2 barang niaga… kemudian jumlahkan baki akhir.

    Nabil,
    Ada 2 pendekatan.. 1. Terus bundar.. 2. Rekodkan dahulu… akhir nanti baru bundar..
    # rujuk cgu sekolah pendekatan mana yang beliau tetapkan.

  89. Salam cikgu,untuk yuran tempoh perakaunan lepas,perlu ke masukkan dalam jurnal penerimaan tunai?

  90. Shah Putra,

    Penerimaan…. apa2 tunai @ cek yang diterima pada bulan Mac.

  91. Salam cikgu.Selain nombor cek,perlukah kita tulis nombor resit ,baucar dan slip elektronik dalam colum no cek yang disediakan dalam Jurnal Pembayaran Tunai ? Tq

  92. Poon,

    Berdasarkan tajuk lajur.. ianya khas untuk NO CEK.. ini bermaksud jika ada terima Resit bagi pembayaran yang kita buat… no cek diberi keutamaan berbanding no resit rasmi… bagi pembayaran dengan CEK.
    Manakala bagi pembayaran dengan TUNAI… saya galakkan pelajar saya tulis juga no dokumen yang terlibat.. sebagai rujukan..

  93. Terima kasih cikgu.

  94. Salam petang.Cg,nilai tempahan khas gelanggang perlu berpandu kepada apa kriteria dan baki akhir tunai bolehkah dalam lingkungan RM5000 ke RM8000 ?

  95. Tay,

    Bayaran TEMPAHAN KHAS… rujuk kadar bayaran hari minggu… katakan RM40… maka
    Jumlah keseluruhan = RM40 x 16 jam x 3 gelanggan = RM1920.
    Oleh kerana dia sewa penuh.. biasa kita akan bagi potongan… contohnya kita RN1800 sahaja.
    Baki akhir bergantung kepada nilai2 yang ditetapkan dalam urusniaga..

  96. cikgu,apakah sebab yang boleh digunakan untuk penubuhan futsal,saya takde idea langsung

  97. Cikgu nak tanya sat jika perniagaan saya menerima cek daripada ABT then nama dokumen saya kena tulis apa?

  98. Cikgu saya mrnjelaskan belanja secara tunai nama dokumrn kena tulis apa?

  99. Yen,
    Cuba fikir kenapa nak buka kelab futsal..

    Mavis,
    Dokumen yang digunakan semasa pembayaran @ penerimaan wang ialah RESIT RASMI.

    Tan,
    Baucer Pembayaran boleh digunakan..

  100. Cikgu bagaimana hendak kira tunai dibankkan? sudah 10 hari saya stuck dekat pkk jadi saya harus cari kesalahan saya

  101. Hannah,

    Ada 2 cara :
    1. Buka Ak Tunai dan Ak Bank
    2. Cara pengiraan :
    Baki awal TUNAI + Jurnal Penerimaan TUNAI – Jurnal Pembayaran TUNAI = Baki akhir TUNAI
    Baki awal BANK + Jurnal Penerimaan BANK- Jurnal Pembayaran BANK= Baki akhir BANK

  102. asslamualaikum cg.. kalau tunai dibankkan macam mana kita nak kira.. mula mula kena ambil baki akhir dulu ke macam mana.. klau cg tak keberatan boleh sy minta no telefon cikgu

  103. cikgu, nak tanya, ada baki b/b atau h/b tak di dalam jurnal penerimaan tunai dan jurnal pembayaran tunai?

  104. Anis, waalaikumussalam..
    Kita kira duit yang ada pada tarikh tersebut..
    Katakan kita nak masuk tunai ke bank oada 7 hb..
    Maka : baki awal tunai.. 1hb
    (+) penerimaan tunai (1 – 7 hb)
    (-) pembayaran tunai (1 – 7 hb)
    = baki tunai ditangan.. katakan RM1700.. maka kita simpan dibank RM1000..
    Baki tunai ditangan tinggal RM700

    Tia,
    Tiada… Baki b/b & h/b… hanya dalam LEJAR

  105. cikgu kertas soalan ada pembetulan?

  106. Arep,

    Ya.. ada beberapa pembetulan….

  107. boleh saya tau pembetulannya, cikgu saya tidak memberitahu sebarang pembetulan.

  108. Arep,

    Sila rujuk guru sekolah / pentaksir kawasan masing2… mungkin mereka boleh bagi soalan yang telah diperbetulkan..

  109. Cikgu,
    Bagi lampiran G dan H, bagaimana untuk diisi?
    Kalau ABB, adakah butir yang perlu direkod melibatkan belian dan pembayaran hutang kpd ABB sahaja?
    Cthnya, kalau belian, kita rekod dlm kolum kt, kl pembayaran dgn cek, kita rekod butir, dan amaunnya dalam kolum dt?
    Adakah betul?
    Bagaimana pula dgn kolum jumlah?

  110. Apai,

    Konsepnya sama dengan rekod dalam Akaun biasa… cuma lamliran tersebut menggunakan format lajur.
    Cth : ABB
    Item Belian… kt
    Pembayaran .. butirnya Tunai/Bank… Dt.
    Jumlah.. sama cara kita rekod Kad Inventori… kira jumlah semasa.
    Cth:
    Baki bb……… 2000
    Belian….kt500..2500
    Bank..dt300…..2200

  111. Ok, faham.
    Sekarang saya ada soalan tentang Penyata Bank.

    1. Dalam penyata bank, kita tidak perlu rekod urus niaga cek tak laku drpd Perniagaan A, kan? Sebab cek itu ditolak.

    2. Cek yg blm didepositkan (29/3) dan cek yg blm dikemukakan (31/3) juga tidak perlu direkod dlm penyata bank, kan?

    3. Saya telah merekod semua urus niaga berkaitan bank dlm penyata bank tanpa merekod urus niaga di atas tetapi saya terlebih 1 baris pd 10/3 (butirnya deposit). Apakah silap saya, Cikgu?

  112. Apai,

    Batalkan. 31/3. DEPOSIT…

  113. Maksud cikgu batalkan baris utk 10/3 deposit atau 31/3 deposit? Saya sedikit keliru.

    Satu lagi, diberi insurans 600 dibayar utk tempoh 6 bulan. Jadi bukankah bermaksud insuran sebulan hya 100? Tapi, mengapa baki insurans prabayar pd 31 mac berjumlah 200?

  114. Apai,

    Batalkan dalam soalan yg 31hb.
    Ada penbetulan…. baki akhir insurans prabayar RM500

  115. Cikgu,
    Saya masih tak faham. Kenapa kena batalkan yg 31hb? Terdapat u/niaga pd 28hb, iaitu terima cek bg tempahan khas yg perlu dimasukkan dlm penyata bank. Kalau saya batal 31hb, maksudnya saya kena letak u/niaga tersebut pd tarikh 24hb (berdasarkan susunan dlm penyata bank) sbb yg 29hb ada u/niaga tunai dibankkan.
    Macam mana ni, Cikgu?

  116. Cikgu,
    Bolehkah saya membuat akaun penerimaan dan pembayaran 2 lajur (lajur tunai dan bank) spt buku tunai?
    Kemudian, bolehkah saya merekod u/niaga kontra (utk jumlah tunai yg telah dibankkan) ke dalam akaun penerimaan dan pembayaran?
    Atau, adakah cara lain utk merekod u/niaga kontra atr tunai dan bank?

  117. Cikgu,
    Saya dah faham tentang penyata bank. Saya baru tahu ada pembetulan pada maklumat pd soalan 4(a) dan (b) utk penyediaan PBB. Patutlah deposit 31hb. itu dibatalkan.

    Cikgu,
    Saya telah selesai menyediakan jurnal penerimaan/pembayaran, ABB dan ABT. Perlukah Imbangan Duga disediakan utk menyemak ketetapan catatan? Atau lakukan pelarasan dahulu baru cuba buat ID?

  118. Apai,

    1. Ya ada pembetulan pada soalan.
    2. Satu lajur sahaja (Tunai + Bank)
    Kontra –> Tidak perlu.. sebab masuk 1000 keluar 1000 –> tiada kedan keatas baki akhir.
    3. ID tidak diwajibkan pelajar buat.. jika nak buat tiada masalah..

  119. Cikgu,
    Ok, saya faham. Terima kasih.

    Untuk item pelarasan, bolehkah saya buat spt berikut:
    (i) PHR – 2% x ABT
    (ii) 1 belanja blm byr -promosi blm bayar
    (iii) 2 belanja prabayar-insuran prabayar dan belanja am prabayar
    (iV) hasil belum terima-yuran belum terima
    (v) hasil blm terperoleh-yuran blm terperoleh
    (vi) pembetulan-kadar bayaran xx tersalah catat sbg yy

    Adakah pelarasan perlu ditulis dalam ayat penuh spt yg biasa terdapat dalam maklumat tambahan? Bagaimana dgn langkah pengiraan?

  120. cikgu apa kelebihan kelab futsal menganjurkan lebih banyak pertandingan ?

  121. Fatimahbtahmad

    Cikgu,
    Hutang ragu nak masuk dalam akaun perdagangan kiosk atau akaun pendapatan dan perbelanjaan sebab hutang ragu ada hubung kait dgn kiosk? Bagaimana nak kira nisbah beruntungan? contoh tokokan, nak rujuk akaun perdagangan? Bagaimana pula margin utg kasar dan margin untung bersih nak rujuk akaun perdagangan atau pendapatan dan perbelanjaan? Akaun kelab tiada utg bersih, bagaimana nak kira margin untung bersih dan Pulangan atas modal?

  122. Apai,
    Nyatakan setiap item pelarasan dengan jelas.. tunjukkan pengiraan yang terlibat serta akaun2 yang terlibat.

    Hannan,
    Boleh fikirkan sendiri apa kesannya kepada pendapatan kelab.

    Fatimah,
    ABB… adalah liabiliti bagi Kelab.. bukannya liabiliti bagi kiosk.. maka kesannya kepada Ak P & P Kelab.
    Analisis nisbah … pilih mana2 nisbah yang bersesuaian dengan kelab sahaja.

  123. Cikgu,

    Nisbah apa yg terlibat utk kelab ini?
    Bolehkah saya gunakan nisbah berikut?
    -peratus untung bersih atas jualan
    -kdr pusing ganti inventori
    -tempoh kutipan hutang
    -tempoh pembayaran hutang
    -nisbah semasa

  124. Cikgu,
    Adakah cek tak laku drpd Perniagaan A pd 29hb. perlu direkod dalam Ak. Kawalan Belum Terima?

  125. Fatimahbtahmad

    Cikgu,
    Masalah kepada margin kerberuntungan sebab soalan minta satu dari nisbah ini. Nisbah ini nak rujuk akaun perdagangan atau pendapatan dan perbelanjaan? Untung kantin itu nak anggap untung kasar atau bersih? Perlukah ubah suai formula seperti Pulangan atas modal jadi Pulangan atas Dana terkumpul, lebihan bahagi dengan Dana terkumpul awal?

  126. cikgu,bagaimana untuk kira baki akhir dalam dokumen keratan cek ?

  127. Fatimahbtahmad

    Cikgu,
    Utk mengira nisbah kecekapan, Dalam akaun perdagangan kiosk,Kos jualan adalah nilai sebelum tambah Upah pembantu Kiosk atau selepas?

  128. Fatimahbtahmad

    Cikgu,
    Nama yang sesuai untuk ABT adalah nama kelab atau syarikat? Sebab soalan bagi contoh perniagaan A dan B Maksudnya perniagaan nama syarikat?
    Dalam penyediaan penyata penyesuaian Bank, nak tulis baki debit di Bank atau buku tunai sebab soalan ini tak ada buku tunai? Minta maaf cikgu sebab hari ini banyak soalan di tanya. Terima kasih.

  129. salam cikgu, mcm mana nak dapatkan yuran belum terima pada 31 hb? saya tak faham cikgu

  130. Apai,
    1. Pilih sekurang2nya SATU bagi setiap jenis nisbah… yang bersesuai dengan rekod perakaunan yang disediakan.
    2. Cek tak laku… tidk perlu rekod dalam Ak Kawalan Belum Terima… kenara perkara tersebut diketahui selepas semua akaun ditutup… itu sebab kita masukkan dalam Penyata Penyesuaian Bank.

    Fatimah,
    1. Untung Kiosk = Untung Bersih daripada perniagaan kiosk.
    2. Kos Jualan hanya sebelum tolak Upah pembantu kiosk.
    # pilih analisis nisbah yang sesuai sahaja.
    3. Nama bebas … asalkan bersesuaian …. tidak semestinya ada “Perniagaan”…. syarikat, sekolah, kelab…. pihak yang menyertai pertandingan yang dianjurkan.
    4. PPB hanya merujuk kepada BAKI AK BANK sahaja…. boleh buka Ak BANK atau tunjukkan pengiraan BAKI AKHIR BANK.

    GRE,
    Rujuk Baki awal Bank + penerimaan cek – pembayaran cek (daripada JTT dan JBT).. sehingga ke tarikh cek tersebut.

    Nazarudin,
    Boleh guna cara imbangkan akaun seperti cari baki h/b….. masukkan item2 yang telah diketahui… Yuaran Belum Terima awal, Yuran Belum Terperoleh awal, Tunai, Yuran Lapuk, Pendapatan & Perbelanjaan, Yuran Belum Terperoleh akhir… kemudian IMBANGKAN .. bezanya YURAN BELUM TERIMA akhir.

  131. Cikgu,
    Bilakah pelarasan dibuat utk baki akhir ABT disebabkan oleh cek tak laku Perniagaan A 29hb. tersebut?

    Adakah saya perlu meletakkannya di bawah item pelarasan? Apa yang patut ditulis, Cikgu?

  132. Fatimahbtahmad

    Cikgu,
    Bolehkah pelajar letak nama sendiri untuk nama kelab contoh kelab Futsal fatin? takut tidak boleh sebab kelab ini milik ahli bukan fatin.

  133. Fatimah,

    Biasanya kelab tidak letak nama individu.. sebab milik bersama ahli2 kelab..

  134. Cikgu,
    Berdasarkan kertas soalan,
    (g) pelarasan
    (i) ak.kawalan
    Adakah saya perlu mengikut turutan soalan? Sebab saya tak tahu nak letakkan cek tak laku di mana (pelarasan utk baki akhir ABT).

  135. Apai,

    Cek tak laku… bukan item pelarasan… ianya hanya masuk semasa penyediaan PPBank nanti.

  136. Assalamualaikum

    Boleh bagi idea cadangan jangka pendek dan jangka panjang

  137. selamat sejahtera cikgu saya nak tanya cikgu kutipan sewa gelanggang melibatkan dokumen apa?

  138. salam cikgu, saya yang tanya soalan tentang akaun yuran semalam. yang pertama, macam mana saya nak cari pendapatan dan perbelanjaan kalau saya pun taktahu yuran belum terima pada 31hb. saya minta maaf sangat ii cikgu sebab saya memang sedikit tak faham mcm mana cikgu dpt pendapatan dan perbelanjaan tu.

  139. adakah cikgu tolakkan tunai di bahagian kredit dengan yuran belum terperoleh pada 1 hb tersebut?

  140. Izz, waalaikumussalam..
    Perkara tersebut boleh fikir sendiri..

    Tan,
    Apabila melibatkan pembayaran @ penerimaan wang –> Resit Rasmi sesuai digunakan.

    Nazarudin,
    Kita boleh tahu bilangan ahli yang sepatutnya bayar yuran darpada 1 hb hingga 31 Mac x RM20 = P&P.

  141. Cikgu,
    Kalau begitu, baki akhir ABT dr ak. kawalan tu kita tambah sajakah dgn amaun cek yg ditolak bank sms kita membuat penyata ked. kwgn? Tak perlu tunjukkan pengiraannya?

  142. *salam cikgu maklumat abt dan abb, mendepositkan jumlah tunai dan sediakan dokumen mcm mana buat?

  143. Apai,
    Kita rekod berdasarkan urus niaga yang ada dan pelarasan sahaja… cek tak layan biasanya kita ketahui selepas rekod perakaunan kita dah siap… bulan depan baru bank maklumkan kepada kita ada cek tak layan..

    Yy,
    Maaf.. tidak berapa jeles.. apa persoalannya.

  144. Cikgu,
    Ok, saya dah faham. Terima kasih banyak Cikgu.

  145. cikgu yang ni ?

  146. Yy,

    Yang ni hanya makluman… apa yg perlu dibuat semasa sediakan senarai urus niaga…

  147. alhamdulillah saya faham tentang yuran ahli tu cikgu, terima kasih banyak ii cikgu!!

  148. Fatimahbtahmad

    Cikgu,
    Bolehkah nama margin untung bersih tukar jadi margin untung kiosk?

  149. Fatimah,

    Bagi saya tidak perlu tukar… sila berhubung dengan pentaksir kawasan.

  150. apakah contoh pembetulan kesilapan

  151. Ana,

    Terdapat beberapa jenis kesilatan tidak ketara yang boleh dijadikan item pembetulan kesilapan. Antaranya :
    1. Ketingalan catatan
    2. Kesilapan komisen
    3. Kesilapan prinsip
    4. Kesilapan amaun

  152. Fatimahbtahmad

    Cikgu,
    Ahli diberi penggunaan percuma gelanggang pada hari Rabu Bolehkah dijadikan satu kelebihan kelab Futsal ini?

  153. Fatimah,

    Ya. Boleh.

  154. cikgu?apa yang perlu isi dalam column no cek jurnal pembayaran tunai?

  155. cikgu?perlukah tulis no dokumen untuk tunai dibankkan dalam column no resit jurnal penerimaan tunai?

  156. Haikal,
    No cek

    Amir,
    Boleh tulis “K”… untuk KONTRA @ no Slip Bank

  157. Cg, pada 7 Mac kita menerima cek bagi tempahan khas gelanggang. urus niaga ni kita rekod dalam JTT betul? Apakah butir yang perlu ditulis dalam JTT? Terima kasih.

  158. Rozie,

    Sewa Gelanggang

  159. Cikgu mcm mane nak buat perancangan jangka masa pendek ..??? Contoh ..??

  160. Amanina,

    Nyatakan sekurang2nya 3 isi.. bagaimana nak tingkatkan lagi hasil jualan kiosk dan hasil sewaan gelanggang.

  161. SY DAH MASUKKAN PASSWORD TAPI SLAH

  162. Qistina,

    Sila masukkan password yang betul.. password yg diberikan oleh LPM kepada pentaksir negeri dan telah diedarkan kepada guru2 di sekolah.

  163. Cikgu mahu tanya upah pembantu kiosk = RM5 x 8 jam x 13 hari x 2 orang,betul tak?

  164. cyc,

    Gaji dibayar 2 kali dalam sebulan..
    1. 15 hb… (1 – 15)
    2. 29 hb .. (16 – 29)

    maka kena kira ikut BILANGAN HARI BEKERJA pada tarikh2 tersebut.

  165. cikgu?apakah itu menghitung nisbah dalam penyata kewangan dan caranya untuk
    buat bahagian ini?

  166. Amir,

    Boleh jadual buat seperti dalam buku teks m/s 12 – 13.

  167. cikgu?apa perbezaan bahagian menghitung nisbah dalam penyata kewangan dengan analisis penyata kewangan dan analisis nisbah?

  168. dan apakah cara untuk buat bahagian ini?

  169. untuk yang bahagian analisis penyata kewangan dan analisis nisbah ini

  170. Amir,

    Cg cadangkan.. Buat jadual seperti m/s 12 dalam buku teks.

    cuma kena pilih jenis nisbah yang bersesuaian dengan rekod perakaunan kelab yang telah disediakan..

  171. cikgu?margin untung bersih sesuai tak untuk kelab?

  172. cikgu?tempoh bayaran hutang sesuai tak untuk kelab?

  173. Suppa@Amir,
    Rujuk kepada formula….
    1. jika ada maklumat JUALAN & UNTUNG BERSIH..sesuai digunakan.
    2. jika ada BELIAN KREDIT & ABB.. sesuai.

    # tak perlu guna pelbagai nama.. dan sebaik2nya guna nama sendiri.. baru menunjukkan keikhlasan dalam balajar.

  174. cg, kerja khusus ni berakhir bila???

  175. cikgu?untuk bahagian analisis nisbah?kalau saya dapat 23.32%?saya perlu bundarkan jadi 23% atau tidak perlu?atau hanya yang berkaitan dengan rm perlu dibundarkan

  176. cikgu?untuk tempoh kutipan hutang?kalau saya dapat jawapan 15.35 hari?saya perlu bundarkan kepada 16hari atau 15hari sahaja

  177. cikgu?untuk nisbah semasa?kalau saya dapat jawapan 15.35 : 1?saya perlu bundarkan kepada 16:1 atau tidak dan tafsiran saya nak tulis mempunyai aset semasa sebanyak rm15.35 atau rm16

  178. Mogoji,
    Buat masa ini tiada sebarang maklumat.

    Amir,
    1. nisbah tidak perlu bundarkan.
    2. hari boleh bundarkan kepada 16 hari.
    3. nisbah kekalkan 2 tempat perpuluhan.

  179. cijgu?jadi tafsiran untuk nisbah semasa nak tulis mempunyai aset sebanyak rm15 atau rm15.35 sebab nisbah yang dapat 15.35:1

  180. cikgu tafsiran untuk kadar pusing ganti inventori bilangan kali saya nak tulis 10.89kali atau 11kali

  181. dan untuk kira tempoh kutipan hutang saya nak guna abt tolak dengan phragu tak?

  182. Amir,
    1. RM15.35
    2. 11 kali
    3. ABT

  183. Norhayati musa

    Assalamualaikum. Bagaimana Nak join kelas cikgu. Saya sangat Berminat untuk menyertainya.

  184. Norhayati, waalaikumussalam.

    Maaf, Cikgu tidak mengadakan kelas online.. jika ada apa2 persoalan boleh terus kemukakan di blog ini mengikut topik / modul yang telah disediakan..

  185. Cikgu kenapa pkk kerja khusus saya tak seimbang??boleh cikgu terangkan tak kenapa??

  186. Nur Liyana,

    Banyak kemungkinan…
    1. ada item yang tinggal
    2. ada item dicatat dalam ketegori yang salah.
    3. kesilapan tulis nilai
    4. catatan pelarasan yang tidak tepat.
    5. dan lain2…
    # hantar kepada guru sekolah untuk semakan…

  187. Cikgu
    Apakah dokumen yang sesuai untuk penerimaan sewa gelanggang?

  188. Martina,

    Penerimaan wang… Resit Rasmi.

  189. assalamualaikum cikgu, nak tanya untuk rumusan kerja kursus ni kena letak 3 andaian dan 3 prinsip perakaunan atau tak kisah 3 andaian/prinsip? terima kasih

  190. Adila, waalaikumussalam.

    Hanya 3 sahaja.. yang terdiri daripada andaian, prinsip atau batasan.

  191. Cikgu. Camna nak buat rumusan?

  192. Kassim,

    1. Hubungkaitkan TIGA konsep, prinsip dan andaian perakaunan yang relevan dengan betul dan tepat.
    2. Hubungkaitkan TIGA elemen merentas Kurikulum (EMK) dengan betul.

  193. cg.. link utk panduan n kertas soalan mmg dh xde ke cg

  194. salam cikgu, untuk draf kerja kursus ni merangkumi berapa markah ya?

  195. Nur,

    Penyediaan DRAF adalah wajib… markah penggunaan komputer hanya 1 elemen drp 26 yang dinilai.

  196. cikgu macam mana nak buat cadangan jangka pendek, cadangan jangka panjang , rumusan

  197. Aishah,

    1. Kemukakan 3 cadangan bagi meningkatkan prestasi dalam jangka masa pendek… Cth : mengadakan promosi.. kemudian huraikan cara pelaksanaan promosi tersebut.

    2. Kemukakan 3 cadangan bagi meningkatkan prestasi untuk jangka panjang… Cth: tambah bilangan gelanggan, buka cawangan baru… dan huraikan setiap satu isi..

    3. Rumusan… rujuk komen cgu sebelum ini.

  198. Cikgu

    Macam mana nak download kertas SPM Percubaan 2019?

  199. Cikgu. jurnal Penerimaan dan Pembayaran Tunai perlu ada baki tak pada column pertama?

  200. Jurnal tiada BAKI AWAL @ BAKI AKHIR

  201. Cikgu..kenapa penyata bank saya dengan penyata penyesuaian tak seimbang?

  202. Nur Liaya,

    Itu menunjukkan berlakunya kesilapan.. sila buat semakan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

wp-puzzle.com logo

Content Protected Using Blog Protector Plugin By: Make Money.