Tugasan Tingkatan 4

 

[dm]255[/dm] [dm]256[/dm]

TUGASAN PROJEK TINGKATAN 4 2015 (SPM 2016)

TEMPOH PELAKSANAAN : OGOS – SEPTEMBER 2015

[DM]348[/DM] [DM]349[/DM]

TUGASAN PROJEK TINGKATAN 4 2014 (SPM 2015)

TEMPOH PELAKSANAAN : OGOS – SEPTEMBER 2014

[DM]307[/DM] [DM]308[/DM]

TUGASAN PROJEK TINGKATAN 4 2013 (SPM 2014)

TEMPOH PELAKSANAAN : OGOS – SEPTEMBER 2013

 

[DM]268[/DM] [DM]269[/DM][dm]270[/dm]

KOLEKSI BAHAN TINGKATAN 4 2012 (SPM 2013)

TEMPOH UJIAN : OGOS – SEPTEMBER 2012


MUAT TURUN
[dm]204[/dm][dm]203[/dm][dm]213[/dm][dm]205[/dm][dm]220[/dm]

KOLEKSI BAHAN TINGKATAN 4 2011 (SPM 2012)

TEMPOH UJIAN : OGOS – SEPTEMBER 2011

MUAT TURUN

1. PANDUAN PELAKSANAAN DAN PENILAIAN PROJEK SPM 2012 UNTUK TINGKATAN 4

2. TUGASAN PROJEK SPM 2012 UNTUK TINGKATAN 4 

# Pautan terus daripada laman Lembaga Peperiksaan.

[dm]106[/dm][dm]94[/dm]

POST TERDAHULU :

KERTAS 3 – KERJA KURSUS TINGKATAN 4 2011 

KOLEKSI BAHAN TINGKATAN 4 2010 (SPM 2011)

– Tugasan Projek

– Tugasan 1 – semasa Tingkatan 4 (Ogos-Sept)

– Tugasan 2 – semasa Tingkatan 5 (April – Mei)

– Gred Elemen – 20%

TUGASAN KERJA KURSUS 3765/3

1. Format Pentaksiran Prinsip Perakaunan Mulai SPM 2011 (klik)

2. Panduan  Pelaksanaan & Penilaian Projek 3756/3 SPM 2011 Untuk Tingkatan 4 (Ogos-September 2010) (klik)

3. Tugasan  Projek (klik)

4. Perisian Merekod Kerja Calon Untuk Tugasan Projek Tingkatan 4 Bagi Prinsip Perakaunan Kertas 3 (klik)

POST TERDAHULU :

KERTAS 3 – KERJA KURSUS TINGKATAN 4 2010 

  1. saya mengalami masalah dalam membuat kerja kursus nii la .

  2. Anis,

    Sentiasalah berjumpa guru sekolah kerana beliau akan memberi panduan dan bimbingan dalam pelaksanaan tugasan projek tersebut.

  3. Angkutan masuk masuk ke buku tunai atau jurnal am

  4. Ali,

    Bergantung kepada penyataan urus niaga…. jika melibatkan pembayaran tunai / cek – BUKU TUNAI, manakala jika dikenakan caj angkutan oleh pembekal, dokumen Nota Debit – JURNAL AM

  5. salam.saya nak tnya,mcm mna nk imbangkan lmbangan duga…imbangan duga saya tidak imbang dengan jumlah yg banyak…

  6. Hazirah,

    ID tidak seimbang disebabkan kesilapan dalam catatan bergu. Mungkin bermula dari kesilapan poskan buku catatan pertama ke lejar. Sila buat semakan.

  7. cikgu mcm mne nie ? mne nk cari stok awal & stok akhir

  8. Solihan rosli,

    Perniagaan baru ditubuhkan, maka STOK AWAL = 0 manakala STOK AKHIR rujuk kepada jumlah baki akhir setiap barang niaga dalam KAD STOK

  9. cikgu macam mane nak mahir dalam bab penyata kewangan

  10. KALAU X SEMPAT SIAPKAN KERJA KURSUS ADAKAH IA AKAN MENJEJASKAN MRKH PEPERIKSAAN SPM SY NANTI..TERIMA KASIH MOHON PENCERAHAN YG BAIK DRPD CIKGU….

  11. akaun SUSAH!!!!!!!!!!!!!!

  12. cikgu ape paswword utk unprotect sheet??

  13. Puteri Nur Kamiklia,

    TIDAK perlu untuk unprotect sheet tersebut… inni kerana program tersebut Cg sediakan untuk mengesan KESILAPAN yang dilakukan oleh pelajar…
    Sekiranya borang dokumen tersebut tidak dapat dilengkapkan.. itu bermaksud DOKUMEN yang peljar sediakan tidak tepat…. sama ada silap dari segi :
    1. pemilihan dokumen ….. seperti Invois Jualan dengan Invois Belian
    2. Asal / Salinan ……
    3. Nama Peniaga .. di ATAS / di BAWAH

    Maka jika dokumen draf (manual) yang pelajar sediakan tidak dapat disi dalam program tersebut… bermaksud draf dokumen pelajar telah SILAP.

  14. Salam… Cikgu, pinjaman bank kan RM70 000.. Dalam buku tunai nak catat macam mana?

  15. Asalam.. cikgu , bleh tnjukan kerja krsus tngkatan 4 2014 . saya sngat mmrlukan :)

  16. Cikgu, kalau modal tambahan sy ialah membawa masuk van yg berkos rm30 000, maka sy perlu buat pemantauan baki utknya ke?

  17. Angel,

    Modal (+) RM30,000
    Kenderaan (+) RM30,000

    Catatan bergunya:
    Dt Kenderaan RM30,000
    Kt Modal RM30,000

  18. cikgu, kerja kursus untuk ting 4 2015 dah keluar ke soalan dia? cikgu kat skolah saya kata dah keluar, tapi x de pon kat sini….

  19. Sameon.

    Sila klik DISINI

  20. Masalah menyediakan dokumen perniagaan …

  21. Ana,

    Sila dapatkan tunjukajar dan bimbingan daripada guru sekolah… cara tersebut lebih berkesan untuk betul2 memahaminya.

  22. Cikgu , spa password untuk unprotected work sheet ?

  23. cyee,

    Untuk tujuan apa ?
    Sheet di protect bagi mengesan kesilapan pelajar.

  24. Cikgu,,macam mana nak taip untuk 26 dokumen?saya punya dia nak pssword dlu bru kita boleh guna dokumen tu..

  25. Isya,

    Cuba guna bahan Cg Azlan DISINI (klik)

  26. Urus niaga kredit pun kena masuk lejar ke?

  27. belian/jualan kredit pun kena masuk lejar ke?

  28. Asher,

    SEMUA urus niaga… catat di Buku Catatan Pertama … poskan ke LEJAR… Imbangan Duaga .. Penyata Kewangan.

  29. sukar memahami

  30. Salam cikgu.
    Sy guru baru mengajar prinsip perakaunan. Masih samar2 lg cara penyediaan kerja kursus pelajar. Agak kelam kabut sy uruskan krn baru tahun pertama. Cikgu,bole x share softcopy dokumen2 perniagaan cthnya invois, baucar, keratan cek dsb. Tq cikgu

  31. Akmajamali,

    Boleh muatturun DiATAS.
    Tugasan tingkatan 4 bulan Ogos baru keluar.

  32. Assalamualaikum cikgu , mcm mne nk imbangkan ID ?

  33. Ruzaitul, waalaikumussalam.

    ID tidak seimbang disebabkan oleh beberapa kesilapan…. sila rujuk buku teks, topik Pembetulan Kesilapan… cari Jenis Kesilapan Ketara.

  34. Assalamualaikum cikgu , knp ea dokumen salinan bhgian atas utk isi no cnth no inv takboleh isi ? Ada #value ?

  35. Nur Asyikin, waalaikumussalam.

    Pastikan dalam Invois yang pertama hanya tulis NOMBOR sahaja… tanpa “Inv”… invois2 yang seterusnya nanti… akan keluar automatik secara berturutan.

  36. cikgu…macam mana dgn stok awal yg kita jual atau beli dri org….adakah ianya dah terikat dgn kredit atau debit atau bebas

  37. Aiysah,

    Stok dikelaskan sebagai aset –> berbaki debit.
    Sebarang urus niaga jual / beli barang niaga kita guna akaun jualan / belian sebagai catatan berguna… tidak melibatkan Ak Stok.
    Kita cuma rekodkan kuantiti keluar / masuk stok dalam Kad Stok.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Content Protected Using Blog Protector Plugin By: Make Money.